Anti-Fairy Tales in the Works by Vladimir Vysotsky and Robert Rozhdestvensky: Genesis and Artistic Findings

Authors

  • Nina Ya. Sipkina LLC “Event”

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.305

Abstract

The author explores, for the first time, Vladimir Vysotsky’s anti-fairy tales (“The Fairy Tale Song about Evil Spirits”, “There is no more Lukomorye”, “Verses of Evil Spirits”) and Robert Rozhdestvensky (“The Tale of the Blacksmith who Stole a Horse”, “The Monologue of the King of Animals”) in a comparative aspect. These texts have common foundations with folklore genres (myth, bylichka (folkloric account), byvalschina (true story), fairy tale) and literary fairy tale. The purpose of the article is to disclose the artistic features and the genesis of the anti- fairy talesby Vysotsky and Rozhdestvensky. It is revealed that the roots of folklore works go back into the mythological layers of Russian national culture associated with the development of artistic consciousness of people of prehistoric times. The myths that reflected a person’s idea of the world were of a religious nature and did not cause doubt as long as they were believed in. After the belief in animate gods disappeared, myths began to be perceived as fiction and become a bylichka (folkloric account), byvalschina (true story), fairy tale, etc. It is concluded that the anti-fairy tale is based on the attributes of a fairy-tale model, which are used by the authors of works to identify the imperfections of the real world, to ridicule it. One of the means of creating comic effects in the studied anti- fairy tales is hyperbole. In turn, hyperbolization reveals the ideological intent of the works, enhancing their aesthetic and authorial sound. Bearing the traditions of folklore genres (myth, bylichka (folkloric account), byvalschina (true story), fairy tales, etc.) and literary fairy tales, the anti-fairy tales by Vysotsky and Rozhdestvensky help the reader to create a contrast between the fabulous idea of the world and the imperfect world of reality.

Keywords:

anti-fairy tale, myth, bylichka (folkloric account), byvalschina (true story), folk tale, literary fairy tale, fairy-tale model, author’s sound

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ИСТОЧНИКИ

Асов 2010 — Асов А. И. Свято-Русские веды. Книга Коляды. М.: ФАИР, 2010. 576 с.

Высоцкий 1987 — Высоцкий В. С. На концертах Владимира Высоцкого. Виниловая грампластинка. Вып. 2. М.: Мелодия, 1987.

Высоцкий 1994 — Высоцкий В. С. Собрание сочинений в 7 т. Жильцов С. В. (сост.). Бишкек: Venda; Фридрихсдорф Velton, 1994. Т. 1. 648 c.

Высоцкий 1994 — Высоцкий В. С. Собрание сочинений в 7 т. Жильцов С. В. (сост.). Бишкек: Venda; Фридрихсдорф Velton, 1994. Т. 2. 672 c.

Высоцкий 2017 — Высоцкий В. С. Собрание сочинений. М.: Эксмо, 2017. 922 с.

Де Сент-Экзюпери 1991 — Де Сент-Экзюпери А. Южный почтовый. Письмо заложнику. Маленький принц. Пер. с фр. М.: Бук чембэр интернэшнл, 1991. 136 с.

Рождественский 2014 — Рождественский Р. И. Собрание сочинений. М.: Эксмо, 2014. 1088 с.

СПРАВОЧНЫЕ МАТЕРИАЛЫ

Кулагин — 2023. Кулагин А. В. «Лукоморья больше нет». В жанре антисказки. URL: http://vysotskiy-lit.ru/vysotskiy/kritika/kulagin-lukomorya-bolshe-net.htm (дата обращения 08.02.2023).

Ожегов 2008 — Ожегов С. И. Толковый словарь русского языка. Скворцова Л. И. (ред.). М.: Оникс; Мир и Образование 2008. 736 с.

ЛИТЕРАТУРА

Алиева 2020 — Алиева Ф. А. Особенности сатиры и юмора в архаических сюжетах волшебных сказок. Мир науки, культуры, образования. 2020, (5): 348–356.

Афанасьев 1995 — Афанасьев А. Н. Поэтическое воззрение славян на природу. М.: Современный писатель, 1995. 257 с.

Бахтин 1990 — Бахтин М. М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. М.: Худож. лит., 1990. 543 с.

Веселовский 2008 — Веселовский А. Н. Историческая поэтика. Жирмунский В. М. (ред.). 3-е изд. М.: Изд-во ЛКИ 2008. 648 с.

Лейдерман, Липовецкий 2003 — Лейдерман Н. Л., Липовецкий М. Н. Современная русская литература, 1950–1990-е годы: в 2 т. М.: Academia, 2003. Т. 1. 413 с.

Липовецкий 1992 — Липовецкий М. Н. Поэтика литературной сказки (на материале русской литературы 1920–1980-х годов) . Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 1992. 184 с.

Мелетинский 1976 — Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. М.: Наука, 1976. 407 с.

Павлютенкова 2003 — Павлютенкова И. В. Сказка: философско-культурологический анализ: автореф. дис. … канд. филос. наук. Ростов-на/Д, 2003. 24 с.

Померанцева 1975 — Померанцева Э. В. Мифологические персонажи в русском фольклоре. М.: Наука, 1975. 191 с.

Потебня 2003 — Потебня А. А. Теоретическая поэтика. Муратов А. Б. (сост.). 2-е изд., испр. СПб.: Филологический факультет СПбГУ; М.: Академия, 2003. 384 с.

Прохорова 2012 — Прохорова Л. П. Когнитивный механизм эволюции жанра сказки. Вестник Кемеровского государственного университета. 2012, (4): 103–106.

Спиридонов 2021 — Спиридонов А. В. Окказионализмы как языковое средство характеристики эпохи «застоя» в романе В. Аксенова «Скажи изюм». Мир русского слова. 2021, (2) 61–68.

Фетисенко 2022 — Фетисенко О. Л. Об одном возможном источнике «Повести о Светомире царевиче» Вяч. Иванова. Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2022, 19 (1): 45–61.

Published

2024-07-11

How to Cite

Sipkina, N. Y. (2024). Anti-Fairy Tales in the Works by Vladimir Vysotsky and Robert Rozhdestvensky: Genesis and Artistic Findings . The World of Russian Word, (3), 42–49. https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.305

Issue

Section

Language and literature