Language Reflection: Digital Etiquette

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.303

Abstract

The author argues that modern digital etiquette is in the process of formation and constantly evolving. Old norms of business correspondence do not always align with the current conditions and users’ views on effective and ethical communication. Researchers are faced with the question of what can serve as a source of information on emerging ethical and linguistic norms. The purpose of the article is to prove that the analysis of language reflection can be an effective way to study the norms of modern digital etiquette. The study conducted in the fall of 2022 used the method of analyzing the corpus of language reflection. The dataset obtained through a two-stage survey includes an assessment by 3464 Internet users of 92 formulas and expressions used in digital correspondence. The article analyzes the state of modern digital etiquette, substantiates the need for the analysis of language reflection to study ethical and speech norms, describes the methodology of studying language reflection through surveys, and con cludes on the necessity of analyzing language reflection to capture trends in digital etiquette. The novelty of the article is determined by at least two factors. Firstly, it addresses the topic of unexplored and unstable norms of digital etiquette. Secondly, it highlights the need to analyze language reflection on the rules of speech behavior on the web. The significance of the study is related to the fact that digital etiquette norms are constantly changing, and researchers need a tool to capture such changes. The practical value of the study is that it enables certain recommendations on email etiquette and warns against potential communicative failures in internet communication.

Keywords:

language reflection, norm, digital etiquette, business correspondence

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ИСТОЧНИК

Телеграм-канал «Цифровой этикет». URL: https://t.me/digitaletiquette (дата обращения: 26.11.2022).

ЛИТЕРАТУРА

Брусенская 2022 — Брусенская Л. А., Барабаш В. В., Куликова Э. Г. Этико-речевые нормы современного русского языка. М.: Флинта, 2022. 164 с.

Вепрева 2002 — Вепрева И. Т. Языковая рефлексия в постсоветскую эпоху. Екатеринбург: Урал, 2002. 378 с.

Вепрева 2004 — Вепрева И. Т. Языковая норма в зеркале речевой жизни современного общества. Екатеринбург. 2004. С. 23–34.

Залевская 2015 — Залевская А. А. Метаязыковое сознание и грамотность. Вестник Тверского государственного университета. Серия: Филология. 2015, 2: 38–43.

Иванников 2107 — Иванников Е. Б. Языковая рефлексия: от метатекста к рефлексиву. Проблемы истории, филологии, культуры. 2017, 1 (55): 337–347.

Ильяхов, Сарычева 2018 — Максим Ильяхов, Людмила Сарычева. Новые правила деловой переписки. М.: Альпина Паблишер, 2018. 256 с.

Лазуткина 2012 — Лазуткина Е. М. Языковая система — узус — норма (об основных аспектах теории языковой нормы). Вопросы культуры речи. Т. XI. М.: Институт русского языка им. В. В. Виноградова РАН, 2012. С. 45–58.

Лукинова 2020 — Лукинова О. В. Цифровой этикет. Как не бесить друг друга в интернете. М.: Эксмо, 2020. 240 с.

Мамина 2018а — Мамина Р. И. Этикет и его измерения в информационном обществе. Информационное общество образование, наука, культура и технологии будущего. 2018, 2 204–216.

Мамина 2018б — Мамина Р. И., Царева С. И. Цифровой этикет в структуре корпоративной культуры современной организации: философско-культурологический аспект. Дискурс. 2018, 4: 22–30.

Остапенко 2018 — Остапенко А. А., Вертинская О. М. Визуализация в цифровом этикете. Современный дискурсанализ. 2018, 3-2 (20): 157–162.

Петрова 2016 — Петрова Н. Г. К вопросу о соотношении понятий «рефлексив» и «регулятив». Сибирский филологический журнал. 2016, 4: 219–227.

Розенталь 2005 — Розенталь Д. Э. Справочник по русскому языку. Прописная или строчная? М.: Мир и образование 2005. 302 с.

Трошина 2010 — Трошина Н. Н. Культура языка и языковая рефлексия. М.: Институт научной информации по общественным наукам РАН, 2010. 62 с.

Шапкина 2015 — Шапкина Е. В. Особенности перевода лингвистической категории вежливости в деловой корреспонденции. Языки. Культуры. Перевод. 2015, 1: 302–309.

Шмелева 2014 — Шмелева Т. В. Языковая рефлексия. Эффективное речевое общение (базовые компетенции). В кн. Словарь-справочник. Сковородников А. П. (ред.). Красноярск Сибирский федеральный университет, 2014. С. 799–800.

Щерба 1974 — Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность. Ленинград: Наука, 1974. 428 с.

Shea 1994 — Virginia Shea. Netiquette. USA, 1994. P. 155.

Published

2024-07-11

How to Cite

Lukinova, O. V. (2024). Language Reflection: Digital Etiquette . The World of Russian Word, (3), 22–29. https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.303

Issue

Section

Linguistics