Reception of the Christian Tradition in the Works of Marina Paley’s Prose

Authors

  • Dar’ia M. Ledneva

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.207

Abstract

The author argues that Marina Paley, being an intellectual writer, tries to find out genre form for proper representation of her worldview and aesthetic values. Consequently Paley pays attention to the Christian literary tradition The purpose of writing the article was to study the writer’s embodiment of the author’s consciousness in the genre forms of the Yuletide/Christmas story (“An Enclave for two”) and parable (parable novel “Choir”). The objective of the article is to analyze the embodiment of the writer’s consciousness in the genre forms of the Yuletide/Christmas story and parable. The article reviews the characteristics and peculiarities of modern Yuletide/ Christmas story. Many contemporary Russian writers use this genre form to criticize the immorality and lack of spirituality of society. Marina Paley also interprets the motive of the miracle in her own way. The miracle is the result of personal efforts. However, there is no spiritual rebirth or revelation with the character, she remains true to her conviction. Th us, Christmas time also acts as a test of a person’s character. The Christmas motifs are also can be found in the play “The Immersion” that shows a sharply critical view of the social structure. In contrast to the story “An Enclave for Two”, the eff orts of the characters do not bring results, the Christmas miracle does not happen, and the Yuletide and Christmas elements in this play emphasize only the absurdity of the soulless reality. The interpretation of the parable genre allows the author, without descending to a moralizing text with an action guide, to create a work that encourages an analytical look at the nature of human relationships and Divine Providence. Keywords: Marina Paley, literary tradition, parable, Christmas story, Yuletide story, tragicomedy buff.

Keywords:

Marina Paley, literary tradition, parable, literary regionalism, Christmas story, Yuletide story, tragicomedy buff

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ИСТОЧНИКИ

Палей 2013 — Палей М. День тополиного пуха: рассказы. М.: Эксмо, 2013. 288 с.

Палей 2011 — Палей М. Хор: роман-притча. М.: Эксмо, 2011. 352 с.

ЛИТЕРАТУРА

Беляков 2008 — Беляков С. С. Правда, увиденная своими глазами (Россия сквозь разную оптику). Глава: Сквозь оптический прицел. Новый мир. 2008, № 1: 159–171.

Боровиков 1998 — Боровиков С. Г. Неизвестная заря. Рецензия на книгу «Месторождение ветра». Новый мир. 1998, № 12: 222–226.

Гашева 2009 — Гашева Н. В. Художественные структуры индивидуальных текстов русской прозы (рубеж XX–XXI веков) . Пермь: Пермский гос. ун-т, 2009. 102 с.

Гримова 2016 — Гримова О. А. Жанровая стратегия притчи в современном романе (М. Палей «Хор»). Новый филологический вестник. 2016, № 4 (39): 29–36.

Даниленко 2014 — Даниленко Ю. Ю. Трансформация жанра рождественского рассказа в современной литературе (Д. Быков*, Л. Петрушевская). Проблемы исторической поэтики. 2014, № 12: 587–598.

Душечкина 1995 — Душечкина Е. В. Русский святочный рассказ: становление жанра. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1995. 256 с.

Завельская 2019 — Завельская Д. А. Мотив чуда в изображении христианского праздника русской литературной традицией. Вестник славянских культур. 2019, Т. 51: 125–140.

Макеева, Михеенко 2013 — Макеева С. Г., Михеенко О. С. Календарные рассказы духовно-нравственной тематики как литературное явление. Ярославский педагогический вестник. 2013, № 4: 243–246.

Немзер 1998 — Немзер А. С. Литературное сегодня. О русской прозе. 90-е. М.: Новое литературное обозрение, 1998. 432 с.

Нефагина 1997 — Нефагина Г. Л. Русская проза второй половины 80-х — начала 90-х годов ХХ века. Минск: Финансы, учет, аудит; Экономпресс, 1997. 231 с.

Салтыков 1999 — Салтыков А. Б. О чуде. Православный Свято-Тихоновский Богословский институт. Богословский сборник III. М., 1999: 275–283. URL: http://www.holyfi re.org/ chudesa_Saltikov.htm (дата обращения: 24.11.2022).

Сизых 2012 — Сизых О. В. Поэтика современного российского рассказа. Вестник Северо-Восточного федерального университета имени М. К. Аммосова. 2012, № 2: 123–129.

Сипко 2006 — Сипко Ю. Н. Экзистенциальное содержание петербургской прозы конца XX века. Дис. … канд. филол. наук. Ставрополь, 2006. 224 с.

Созина 2011 — Созина Е. К. Жанровые вариации в творчестве М. Палей и метаморфозы «петербургского романа». Вестник Удмуртского университета. Серия «История и филология» . 2011, № 4: 97–105.

Шейко-Маленьких 2004 — Шейко-Маленьких С. И. Поэтика русского постмодернизма в прозе 1990-х годов: Мир как текст: дис. … канд. филол. наук. СПб., 2004. 162 с.

Published

2024-04-16

How to Cite

Ledneva, D. M. (2024). Reception of the Christian Tradition in the Works of Marina Paley’s Prose. The World of Russian Word, (2), 60–68. https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.207

Issue

Section

Language and literature