Features of Teaching Russian Literature in a Technical University in China: Ways of Increasing Motivation to Study It

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.309

Abstract

The article is devoted to the teaching of Russian literature in a Chinese technical university. The purpose of the article is to present ways of increasing motivation to study Russian literature. The author offers various ways of working with works of literature, including a comparison of works with similar plots and ideological basis, written by authors from different countries. One of the reasons for the need to address this problem is the peculiarities of psychology and atti tudes towards reading among modern young people. The results of the analysis of the knowledge of Chinese students in the field of Russian literature, conducted by the author, show that students do not know it well, however, thanks to the influence of their parents, they respect and would like to know more. Reforms in the field of education in China make it possible to organize various types of work on the study of literature and culture with students: new courses of lectures, seminars, discussions. The article describes the elective creative courses organized at Harbin Polytechnic University for students of various specialties, the purpose of which is to form knowledge in the field of Russian literature and culture, teach the analysis of Russian literature, increase interest in studying the history of Russia, and the peculiarities of the Russian mentality. When developing course materials, the author proposes to rely on theoretical research in the field of basic concepts and keywords of Russian culture. The result of this work is the thematic structuring of the lessons of the course, the identification of the most significant topics and works for young people and for understanding Russian culture. The author comes to the conclusion that properly organized in accordance with the recommendations of researchers in the field of educational reforms, linguoculturology, sociology classes can greatly increase interest in Russian culture, literature and reading in general.

Keywords:

creative courses, Chinese students, increasing interest in reading, basic concepts of Russian culture, themes of works of fiction

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ИСТОЧНИКИ

Антология… 2013 — Антология художественных концептов русской литературы XX века. Васильева Т. И., Карпичева Н. Л., Цуркан В. В. (авт.-сост.). М.: Флинта; Наука, 2013. 440 с.

Степанов 1997 — Степанов Ю. С. Константы: словарь русской культуры. М.: Языки русской культуры, 1997. 824 с.

ЭЛЕКТРОННЫЕ ИСТОЧНИКИ

Вулф 1925 — Вулф В. Русская точка зрения. 1925. Литературный клуб. Пер. К. Атарова. URL: https://apropospage.ru/person/vulf/v7.html (дата обращения: 13.04.2023).

Зенкин — Зенкин С. 6 доказательств того, что полезно читать литературу. URL: https://arzamas.academy/materials/1624 (дата обращения: 10.04.2023).

Калюжин 2019 — Калюжин Н. Почему молодые люди спешат взрослеть и что теперь значит быть взрослым? Объясняет социолог. 2019. URL: https://paperpaper.ru/young-adults/(дата обращения: 10.04.2023).

Каплун 2016 — Каплун М. Творение мастера: 50 лет киноэпопее «Война и мир» . 2016. URL: https://www.lumiere-mag.ru/tvorenie-mastera-50-let-kinoepopee-vojna-i-mir (дата обращения: 10.04.2023).

Килин 2018 — Килин С. Краткое размышление на тему основные черты современного молодого человека. 2018. URL https://kilinson.com/ (дата обращения: 27.04.2024).

Кино. Театр. Ру. — Кино. Театр. Ру. URL: https://www.kino-teatr.ru (дата обращения: 14.04.2023).

Сергеева 2005 — Сергеева О. А. Семантика и поэтика образа Свете Тихий в русской поэзии XIX века. Автореф. дис. … канд. филол. наук. Санкт-Петербург, 2005. 36 с. URL: https:// www.dissercat.com/content/semantika-i-poetika-obraza-svetetikhiiv-russkoi-poezii-xix-veka (дата обращения: 01.05.2024).

Ван Хуэйюй 2012 — 大学生价值观现状调查研究 以甘肃部分高校为例. 兰州交通大学. [Ван Хуэйюй. Исследование текущего состояния ценностей китайских студентов на примере нескольких университетов провинции Ганьсу. Ланьчжоуский университет путей сообщения. 2012.] URL: https://kreader.cnki.net/Kreader/CatalogViewPage.aspx?dbCode=cdmd&filename=1012449450.nh&tablename=CMFD201301&compose=&first=1&uid=WEEvREcwSlJHSldSdmVqM1BLY1lPMGFKMFBEME5aZkVFRmY5YTIzdlYydz0=$9A4hF_YAuvQ5obgVAqNKPCYcEjKensW4IQMovwHtwkF4VYPoHbKxJw!! (дата обращения: 27.04.2024). (На кит. яз.)

Вечерняя Янцзы 2022 — 青年心理健康报告”, 扬子晚报,2022年10月10日. [Bilibili. Отчет о психологическом здоровье молодых людей 2022 года. Вечерняя Янцзы. 10 октября 2022 года.] URL: https://www.yangtse.com (дата обращения 27.04.2024). (На кит. яз.)

Лю Цзуннан 2009 — 刘宗南, 改革开放以来我国高校课程改革与发展的思考,教育理论与实践, 2009 年, 第 10 期, 第 45–47 页. [Лю Цзуннан. Размышления о реформах и развитии учебных программ в нашей стране с момента проведения реформы и открытости. Теория и практика образования. 2009, 10: 45–47.] URL: https://kns.cnki.net/KXReader/Detail?invoice=vQtXziyS1dnO3i7%2BodNK5h708X0u2Vg7KjdpDb7fKQcCOqzpjLBfEQHp6fv6WiNZEE3Uqkc0wSKXVl0V8jzPxu2TbGVNIoFrpnlff9gWfm7zYWmVBMQt%2B6pxkEExdNOpgFvukpQy0bi0n%2BBbLBFd4uKZtsTwBGzn1T7tCbNznfY%3D&DBCODE=CJFD&FileName=JYLL200930017&TABLEName=cjfd2009&nonce=896CB3042CA44105B5EE124BFB15F103&uid=&TIMESTAMP=1682090823635 (дата обращения: 10.04.2023). (На кит. яз.)

ЛИТЕРАТУРА

Алефиренко 2011 — Алефиренко Н. Ф. Лингвокультурология. Ценностно-смысловое пространство языка. М.: Флинта, Наука, 2011. 592 с.

Вежбицкая 2001 — Вежбицкая А. Понимание культур через посредство ключевых слов. Пер. с англ. А. Д. Шмелева. М.: Языки славянской культуры, 2001. 288 с.

Леонтьев 2017 — Леонтьев М. Ю. Жизненные ценности китайских студентов как предмет социологических исследования. Вестник тихоокеанского государственного университета. 2017, 1 (44): 187–194.

Сухих 2021 — Сухих И. Н. Мир Федора Абрамова. Мир русского слова. 2021, 1: 69–71.

Шмелев 2002 — Шмелев А. Д. Русская языковая модель мира: Материалы к словарю. М.: Языки славянской культуры 2002. 224 с.

Published

2024-07-11

How to Cite

Xie, C., & Erofeeva, I. N. (2024). Features of Teaching Russian Literature in a Technical University in China: Ways of Increasing Motivation to Study It . The World of Russian Word, (3), 72–80. https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.309

Issue

Section

Methodology