Difficulties in Developing Russian Phonetic Skills among the Students from Myanmar when Learning the Russian Language and the Ways of Overcoming Them

Authors

  • Hnin Thida RUDN University
  • Marina N. Kunovski RUDN University

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.211

Abstract

In the Republic of the Union of Myanmar, much attention is paid to the study of the Russian language within the framework of higher education programs, interest in which among the Myanmar youth is steadily growing with the expanding opportunities for cooperation between the two countries. The presented study is devoted to the problem of teaching phonetics in the absence of a Russian-speaking environment and identifying the causes of difficulties in its acquisition. This issue seems relevant, since the formation of phonetic skills can have a significant impact on the process of learning the Russian language, and phonetic errors can naturally complicate the acquisition of vocabulary and lead to a violation of understanding. The purpose of the study is to analyze and describe the most common errors that native speakers of the Burmese (Myanmar) language make when mastering the phonetics of the Russian language, as well as the causes of these errors. Based on the work of methodologists and researchers, a brief comparative description of the Russian and Burmese (Myanmar) languages in terms of phonetics is provided; an analysis of the difficulties in forming phonetic skills in students from Myanmar when learning Russian outside the natural Russianspeaking environment is given. In connection with the need to improve the effectiveness of teaching Russian phonetics, the issue of developing digital educational resources is addressed that are maximally focused on the specifics of the Burmese language and the needs of the target audience — students of Myanmar — and at the same time consider the peculiarities of teaching Russian outside the Russian-speaking environment and the established educational traditions of Myanmar.

Keywords:

Russian as a foreign language, Burmese (Myanmar) language, pronunciation of Russian sounds, phonetics, sounds, accent

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

СЛОВАРЬ

Бирманско-русский словарь 1976 — Бирманско-русский словарь: с приложением «Краткого очерка грамматики бирманского языка». Минина Г. Ф., У Чо Зо (ред.). М.: Русский язык, 1976. 783 с.

ЛИТЕРАТУРА

Аунг 2021 — Аунг Х. М. Электронный учебник как средство развития навыков аудирования при изучении русского языка в Мьянме (применение аудиовизуального материала). В сб.: Современный учебник русского языка для средней школы: теория и практика. Материалы междунар. науч.-практич. конф. Дейкина А. Д., Янченко В. Д. (отв. ред.). М.: Московский гос. пед. ун-т, 2021. С. 357–363.

Барминова 2022 — Барминова С. В. К проблеме обучения слушателей из Республики Союз Мьянма на подготовительном факультете. Вестник Тульского государственного университета. Серия: Современные образовательные технологии в преподавании естественно-научных дисциплин. 2022, 1 (21): 138–140.

Боровикова 2022 — Боровикова М. В. Преподавание русского языка как иностранного в больших группах зарубежных студентов Юго-Восточной Азии (из опыта работы в Мьянме). В сб.: Актуальные проблемы аккультурации в контексте преподавания русского языка как иностранного: к юбилею со дня рождения профессора Г. Г. Городиловой. Сб. материалов междунар. науч.-практич. конф. М.: Московский гос. пед. ун-т, 2022. С. 298–304.

Лапшина, Е 2016 — Лапшина. О. Г., Е Т. Н. Влияние особенностей мьянманского языка на процесс обучения РКИ мьянманских студентов. В сб.: Проблемы модернизации современного высшего образования: лингвистические аспекты. Материалы II Междунар. науч.-практич. конф. Омск: Изд-во Ипполитова, 2016. С. 180–184.

Мэй 2020 — Мэй Ч. М. З. Особенности родного языка учащихся как причина возникновения трудностей для мьянманских студентов при усвоении РКИ. В сб.: Русский язык в странах Азиатско-Тихоокеанского региона: традиции, тенденции и перспективы изучения и преподавания. Междунар. науч.-практич. конф. Бангкок: Изд-во Университета Таммасат, 2020. С. 117–120.

Нве 2021 — Нве Н. Л. О преподавании русского языка в Мьянме (на примере Янгонского университета иностранных языков). В сб.: Актуальные вопросы теории и практики преподавания русского языка как иностранного. Материалы междунар. науч.-практич. конф. Вишняков С. А. (ред.). М.: Московский гос. пед. ун-т, 2021. С. 382–386.

Нве 2022 — Нве Н. Л. Этноориентированная методика обучения русскому языку как иностранному в Мьянме (на примере глаголов движения). Преподаватель XXI век. 2022, (3–1): 178–187. https://doi.org/10.31862/2073-9613-20223-178-187.

Скорикова, Жилина 2005 — Скорикова Т. П., Жилина О. В. Обучение мьянманских студентов русскому языку в неязыковой среде. В cб.: Современные естественно-научные и гуманитарные проблемы. М.: Логос, 2005. С. 53–60.

Тарасова, Нве 2022 — Тарасова Е. Н., Нве Н. Л. Профессионально ориентированная мотивация бирманских студентов при изучении РКИ (на примере глаголов движения). В сб.: Современные тенденции в преподавании и изучении русского языка как иностранного. Материалы междунар. науч.-практич. конф. М.: Московский гос. пед. ун-т, 2022. С. 330–334.

Тин, Кузьмина 2021 — Тин У. Х., Кузьмина В. М. Основные трудности изучения русского языка обучающимися из Мьянмы. В сб.: Русский язык в полиэтническом образовательном пространстве военного вуза. Материалы III Межвуз. науч. методич. конф. СПб.: Военная академия связи им. Маршала Советского Союза С. М. Буденного, 2021. С. 527–531.

Эй 2021 — Эй М. М. Учебное пособие по русскому языку как иностранному для мьянманских студентов (начальный этап обучения). В сб.: Современный учебник русского языка для средней школы: теория и практика. Материалы междунар. науч.-практич. конф. Дейкина А. Д., Янченко В. Д. (отв. ред.). М.: Московский гос. пед. ун-т, 2021. С. 454–462.

Published

2024-12-29

How to Cite

Thida, H., & Kunovski, M. N. (2024). Difficulties in Developing Russian Phonetic Skills among the Students from Myanmar when Learning the Russian Language and the Ways of Overcoming Them. The World of Russian Word, (2), 96–103. https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.211

Issue

Section

Methodology