Scientific Style of Speech in Teaching Russian as a Foreign Language: General and Specific

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.210

Abstract

The article deals with the dynamic process of mastering the scientific style of speech at the all stages of teaching Russian as a foreign language in universities of different profi les. The tendency towards the rapid growth of terminological vocabulary in all languages of the world is noted, with reference to significant facts from the history of the development of scientific style of speech worldwide and in Russia. It shows the transformations it has undergone, changing over time just as the language itself changes. The similarity of scientific descriptions in different languages is emphasised, and the sources and factors influencing the formation of the learner’s scientific consciousness are analysed. The role of language training in the process of studying the stylistic nature of language is revealed, and the linguodidactic potential of working with a scientific text through the triad “lexicon — construction — text” is described. Recommendations are given on ways to expand the traditional set of constructions at all stages of training and text selection, and the author’s “rule of four T’s” is substantiated. Types of exercises are provided, such as creating a plan, a reference scheme, assembling a coherent whole from paragraphs, performing compression, “anti-compression”, etc. The pedagogical experiment is described, which allowed answering the question: how do changes occur in mastering the fundamentals of scientific style in the Russian language among foreign students of different profiles? It is concluded that the scientific text, due to the uniqueness of sets of language formulas and patterns, becomes a powerful tool for understanding professional module disciplines. Working with scientific style allows the teacher to prepare the student for professional communication and contributes to the development of skills in using scientific style in oral and written forms.

Keywords:

scientific style of speech, Russian as a foreign language, vocabulary, language construction, text

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ЛИТЕРАТУРА

Авдеева 2006 — Авдеева И. Б. Инженерная коммуникация как самостоятельная речевая культура: когнитивный, профессиональный и лингвистический аспекты (теория и методика обучения русскому языку как иностранному) . М.: МГТУ им. Н. Э. Баумана, 2006. 367 с.

Вишнякова 1982 — Вишнякова Т. А. Основы методики преподавания русского языка студентам-нефилологам. М.: Русский язык, 1982. 126 с.

Глазунова, Колесова, Попова 2017 — Глазунова О. И., Колесова Д. В., Попова Т. И. Программа по русскому языку как иностранному. Уровни А1–С2. Основной курс. Фонетика. Лексика. Грамматика. Аудирование. Чтение. Говорение. Письмо. М.: Русский язык. Курсы, 2017. 216 с.

Гринев-Гриневич 2008 — Гринев-Гриневич С. В. Терминоведение. М.: Академия, 2008. 304 с.

Когнитивные исследования… 2012 — Когнитивные исследования. Сборник научных трудов. Вып. 5. Kибрик A. A., Черниговская T. В., Дубасова A. В. (ред.). М.: Изд-во Ин-та языкознания РАН, 2012. 296 с.

Колесникова 2002 — Колесникова Н. И. От конспекта к диссертации. М.: Флинта; Наука, 2002. 288 с.

Лурия 1975 — Лурия А. Р. Основные проблемы нейролингвистики. M.: Изд-во МГУ, 1975. 253 с.

Новикова 2022 — Новикова Н. С. Пишем диссертацию по-русски: учебное пособие для иностранных аспирантов технического и естественно-научного профилей. М.: РУДН, 2022. 162 с.

Стеблецова 2022 — Стеблецова А. О. Национально-культурная специфика научного текста как предмет дескриптивно-сопоставительного анализа. В сб.: Язык. Образование. Культура: сборник научных трудов по материалам ХVI Международной научно-практической электронной конференции (23–26 мая 2022 г.). Курск: КГМУ, 2022. С. 4–8.

Фильцова, Прокофьева 2021 — Фильцова М. С., Прокофьева Л. П . Практикум по обучению письменной речи (конспектирование, тезирование, реферирование текстов по специальности) : для иностранных студентов медицинских университетов с русским языком обучения. Прокофьева Л. П. (ред.). М.: Ай Пи Ар Медиа, 2021. 178 c.

Чуковский 1962 — Чуковский К. И. Живой как жизнь. М.: Молодая гвардия, 1962. 176 с.

Pinker 1994 — Pinker S. The Language Instinct: The New Scienc e of Language and Mind. London: The Penguin Press, 1994. 494 p.

Published

2024-04-16

How to Cite

Prokofyeva, L. P., Novikova, N. S., & Mikhaylova, O. E. (2024). Scientific Style of Speech in Teaching Russian as a Foreign Language: General and Specific. The World of Russian Word, (2), 87–97. https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.210

Issue

Section

Methodology