Technologies for training Chinese philology students in listening to authentic news texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.409

Abstract

The article is devoted to the problem of developing listening skills among Chinese students at an advanced stage of training. The prerequisites for the introduction of new technologies into the educational process are described. Methodologists in China are actively searching for an effective model for teaching listening, since the Chinese state exam in Russian as a foreign language of the 8th level assumes that philology students should have developed the skill of understanding sounding authentic non-adapted media text by the end of the academic year. However, the few teaching aids on listening that are used in Chinese universities do not solve the problem, since they are aimed at monitoring already formed listening skills, and not at teaching listening. Based on many years of practical experience in Chinese universities, the author presents his vision of solving the problem and proposes an option for methodological support for an audiovisual course at an advanced stage of education. The basis of the proposed model is the prototypical nature of the news text and the repetition of communicative fragments in texts of the same thematic area. At the stage of learning listening, the author suggests using a question card consisting of universal questions as a visual support for understanding the general content of the news. The proposed model of teaching listening is aimed at developing a global and detailed understanding of the sounding news text and takes into account the characteristics of the Chinese system of linguistic education and the ethnopsychological characteristics of students. The article formulates the goals and objectives of the audiovisual course, briefly describes the “Listening” subtest, defines the thematic content of the course, describes the criteria for selecting language material, emphasizes the novelty of the proposed training model, describes the essence and role of the question card in the development of audit skills, gives the structure of the lesson, describes the stages working with news text, some types of tasks are presented.

Keywords:

Russian as a foreign language, Chinese students, hearing, news text, communication fragment, prototype text, question card

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ИСТОЧНИКИ

Москвитина 2013 — Москвитина Л. И. В мире новостей: учебное пособие по развитию навыков аудирования на материале языка средств массовой информации (продвинутый этап) . Ч. 2. СПб.: Златоуст, 2013. 152 с.

Цуй 2015 — Цуй В. Аудиовизуальный курс русского языка (продвинутый уровень) . Пекин: Изд-во преподавания и исследования иностранных языков, 2015. 185 с.

Шуников 2012 — Шуников В. Л. Говорит и показывает Россия: курс аудирования на матер. теленовостей. М.: Русский язык. Курсы, 2012. 250 с.

ЛИТЕРАТУРА

Азимов, Щукин 2009 — Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов. М.: Икар, 2009. 448 с.

Антонов, Антонова 2017 — Антонов С. А., Антонова Ю. А. Методика обучения аудированию новостного текста (опыт подготовки китайских студентов к государственному тесту по русскому языку 8 уровня). Педагогическое образование в России. 2017, (4): 69–74.

Брызгалина 2017 — Брызгалина Е. Д. Лингводидактический потенциал телевизионного медиатекста в практике преподавания РКИ. В сб.: Языки. Культуры. Перевод: русское кино вчера, сегодня, завтра: сб. науч. труд. Вып. 1. М.: МАКС Пресс, 2017. С. 46–53.

Гаспаров 1996 — Гаспаров Б. М. Язык, память, образ. Лингвистика языкового существования. М.: Новое литературное обозрение, 1996. 352 с.

Гончар 2007 — Гончар И. А. Валидность обучающего аудиотекста. Мир русского слова. 2007, (4): 71–77.

Гончар 2010 — Гончар И. А. Модель обучения аудированию иноязычного текста. Мир русского слова. 2010, (1): 86–92.

Гончар 2015 — Гончар И. А. Принципы обучения аудированию иноязычного текста. Мир русского слова. 2015 (4): 101–105.

Добросклонская 2020 — Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: теория, методы, направления. М.: КДУ; Добросвет, 2020. 180 с.

Дун 2019 — Дун Х. Трудности китайских учащихся при овладении навыками аудирования русских аутентичных аудиовизуальных текстов (на материале телеинтервью). МНКО. 2019, (77): 115–117.

Зайцева, Терских 2023 — Зайцева О.А., Терских М. В. Дидактический потенциал новостных видеосюжетов на занятиях по русскому языку как иностранному. Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2023, (2): 216–228.

Кубрякова 2001 — Кубрякова Е. С. О тексте и критериях его определения. В сб.: Текст. Структура и семантика. Вып. 1. М.: Редакция «Спортивная жизнь», ЗАО «СпортАкадемПресс», 2001. С. 72–81.

Ли, Колода 2019 — Ли С., Колода С. А. Трудности обучения китайских студентов аудированию русскоязычных новостных текстов. Ярославский педагогический вестник. 2019, (3): 69–76.

Пассов, Кибирева, Колларова 2015 — Пассов Е. И., Кибирева Л. В., Колларова Э. Концепция коммуникативного иноязычного образования (теория и ее реализация): методическое пособие для русистов. СПб.: Златоуст, 2015. 200 с.

Published

2025-04-07

How to Cite

Antonova, Y. A. (2025). Technologies for training Chinese philology students in listening to authentic news texts. The World of Russian Word, (4), 81–90. https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.409

Issue

Section

Methodology