Modality of Volition in the Supertext of the Russian Coronavirus Social Poster

Authors

  • Zhibing Yang Ural Federal University named after the First President of Russia B. N. Yeltsin

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.104

Abstract

The article is devoted to the study of the subfield of volition of the tonality category realized in the supertext of the Russian social poster about the coronavirus. The study is based on the analysis of 1500 advertising posters created in Russia during the coronavirus pandemic (2020–2023). The material was selected based on the official websites of the Internet resources: Stopcoronavirus. rf, Myvmestе 2020. rf, as well as other Internet sources such as VKontakte, Google and Yandex. The aim of the study is to identify the specificity of the willed tone in the discourse of the supertext of the coronavirus social poster, to characterize the linguistic means for its realization. The tasks of the article include the allocation of various microsubfields of the volition of tonality in the advertising material. Procedures of functional-semantic, contextological and lexico-grammatical analysis allowed the author to characterize the volitional tonality of social advertising presented as a supertext, i. e. as a set of statements limited in time and space, united by a common content and having a common tonality. The understanding of tonality as an expression of emotional and volitional orientation of the addressee, his attitude to the topic of speech, the addressee and the context of communication is formulated. The textual category of tonality is interpreted as a field in its structure, including three subfields: volition, intensity and emotionality. The dominant component of advertising tonality is the subfield of volition. The invariant modal attitude of the supertext of the social advertisement about the coronavirus is the informative-directive tone, realized through a combination of directive and informative microsubfields (call-order, prohibition, appeal, warning, recommendation/ advice, reminder, request, wish, inform), which are of an educational nature and are aimed at educating and directing the addressee’s actions. The highlighted microsubfields are arranged according to the scale of categorical volition.

Keywords:

social advertising, coronavirus pandemic, supertext, textual modality, tone, volition, means of expressing modality

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

СЛОВАРИ

Грамматика 1970 — Грамматика современного русского литературного языка. Шведова Н. Ю. (отв. ред.). М.: Наука, 1970. 754 с.

Грамматика 1980 — Русская грамматика. В 2 т. Т. 2. Синтаксис. Шведова Н. Ю. (отв. ред.). М.: Наука, 1980. 710 с.

ЛИТЕРАТУРА

Асенчик, Бойкова 202 1 — Асенчик Е. Ф., Бойкова С. Н. Русский язык как иностранный: словосочетание. Структурно-семантические типы предложений: практ. пособие. Гомель: ГГУ им. Ф. Скорины, 2021. 42 с.

Балли 1955 — Балли Ш. Общая лингвистика и вопросы французского языка. Пер. с фр. Е. В. и Т. В. Вентцель. М.: Изд-во иностр. лит., 1955. 412 с.

Баранов 2007 — Баранов А. Н. Лингвистическая экспертиза текста: теория и практика: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2007. 592 с.

Ваулина, Кукса 2018 — Ваулина С. С., Кукса И. Ю. Лингвистические стратегии реализации побудительной модальности в политическом лозунге и рекламном слогане. Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2018, 17 (2): 63–73.

Вежбицкая 2001 — Вежбицкая А. Сопоставление культур через посредство лексики и грамматики. Пер. с англ. А. Д. Шмелева. М.: Языки славянской культуры, 2001. 272 с.

Вепрева 2022 — Вепрева И. Т. Национальная специфика социальной рекламы о коронавирусе в России и Китае. Quaestio Rossica. 2022, 10 (1): 35–52.

Вепрева, Ян Чжибин 2023 — Вепрева И. Т., Ян Чжибин. Аксиосфера социального рекламного плаката о коронавирусе в России и Китае. Научный диалог. 2023, 12 (2): 102–123.

Виноградов 1972 — Виноградов В. В. Русский язык. Грамматическое учение о слове. М.: Высшая школа, 1972. 614 с.

Гальперин 1981 — Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: Наука., 1981. 138 с.

Елкина, Паутов 2020 — Елкина М. В., Паутов А. Д. Специфика социальной рекламы в условиях пандемии коронавируса. Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2020, 14 (4): 61–68.

Ефремов 2021 — Ефремов В. А. Язык вражды: ковидный исход. В кн.: Русский язык коронавирусной эпохи: монография. СПб.: Ин-т лингвист. исслед. РАН, 2021. С. 254–306.

Калинина 2020 — Калинина Л. Л. Социальная реклама и ее роль в современном российском обществе. Вестник РГГУ. Серия: Экономика. Управление. Право. 2020, (3): 15–24.

Карасик 2002 — Карасик В. И. Язык социального статуса. М.: Гнозис, 2002. 333 с.

Котельникова, Леонтович 2020 — Котельникова Н. Н., Леонтович О. А. Эпидемия коронавируса через призму русского и китайского языкового сознания. Ученые записки национального общества прикладной лингвистики. 2020, 4 (32): 81–97.

Кузьмина 2019 — Кузьмина Т. Н. Коммуникативная категория категоричности: прототипический и стратегический аспекты. Автореф. дис. … канд. филол. наук. Майкоп, 2019. 20 с.

Купина, Битенская 1994 — Купина Н. А., Битенская Г. В. Сверхтекст и его разновидности. В кн.: Человек — текст — культура. Екатеринбург: Полиграфист, 1994. С. 214–233.

Купина, Матвеева 2013 — Купина Н. А., Матвеева Т. В. Стилистика современного русского языка: учебник для бакалавров. М.: Юрайт, 2013. 415 с.

Левин 1998 — Левин Ю. И. Семиотика советских лозунгов. В кн.: Избранные труды. Поэтика. Семиотика. М.: Языки русской культуры, 1998. С. 542–559.

Малышкин 2015 — Малышкин К. Ю. Категоричность как семантико-прагматическая категория высказывания (на материале современного русского языка) . Автореф. дис. … канд. филол. наук. Омск, 2015. 22 с.

Матвеева 1990 — Матвеева Т. В. Функциональные стили в аспекте текстовых категорий: синхронно-сопоставительный очерк. Свердловск: Изд-во Урал. ун-та, 1990. 172 с.

Матвеева 1995 — Матвеева Т. В. К лингвистической теории жанра. Collegium. 1995, (12): 64–70.

Матвеева 1996 — Матвеева Т. В. Тональность разговорного текста: три способа описания. Stylistyka, 1996, (5): 210– 221.

Матвеева 2003 — Матвеева Т. В. Тональность. В кн.: Стилистический энциклопедический словарь русского языка. Кожина М. Н. (ред.). М.: Флинта; Наука, 2003. С. 549–552.

Сарайкина 2007 — Сарайкина О. В. Репертуар языковых средств выражения семантики запрета. Автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2007. 21 с.

Солганик 1999 — Солганик Г. Я. О текстовой модальности как семантической основе текста. В сб.: Структура и семантика художественного текста: докл. VII Междунар. конф. Диброва Е. И. (ред.). М., 1999. С. 364–372.

Солганик 2010а — Солганик Г. Я. Очерки модального синтаксиса. М.: Флинта; Наука, 2010. 136 с.

Солганик 2010б — Солганик Г. Я. Основы лингвистики речи: учеб. пособие. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2010. 128 с.

Тураева 1994 — Тураева З. Я. Лингвистика текста и категория модальности. Вопросы языкознания. 1994, (3): 105–114.

Умеренкова 2021 — Умеренкова А. В. Культурно-релевантный контент дискурса социальной рекламы (на материале русско- и англоязычной рекламы по борьбе с коронавирусом). Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2021, (1): 39–48.

Шептухина, Горбань 2015 — Шептухина Е. М., Горбань О. А. Войсковые грамоты середины XVIII века в аспекте категории модальности. Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2015, 5 (29): 7–18.

COVID-19: катастрофа… 2020 — Мустайоки А., Зорихина-Нильссон Н. В., Гусман Тирадо Р., Тоус-Ровироса А., Дергачева Д. А., Вепрева И. Т., Ицкович Т. В. COVID-19: катастрофа в языковом измерении разных стран. Quaestio Rossica. 2020, 8 (4): 1369–1390.

Published

2024-11-05

How to Cite

Yang , Z. (2024). Modality of Volition in the Supertext of the Russian Coronavirus Social Poster. The World of Russian Word, (1), 36–45. https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.104

Issue

Section

Linguistics