Polyfunctional Comparatives bigger/more, better, worse: Are They Necessary in the Lexical Minimum of the Elementary Level of the Russian as a Foreign Language?

Authors

  • Irina R. Matiishina Lomonosov Moscow State University

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.203

Abstract

The article proves the possibility of adding polyfunctional comparatives bigger/more, better and worse to the “Lexical minimum of the Elementary level of proficiency in Russian as a Foreign language”. This standard document was published in 2014, therefore it is important to improve the list of language units in it. The analysis of such units as bigger/more, better, worse requires an understanding of functioning of polyfunctional words in modern Russian. In this regard, the article outlines the basics of the concept of Elena A. Bryzgunova, who considers the polyfunctionality of a word form as its ability to realize various partial potential in conditions depending on the lexical and grammatical surroundings, intonation, word order and other relevant factors. The identification of specifics of using polyfunctional comparatives was carried out using the functional and communicative method, as well as comparative analysis. Conclusions about the importance of including specific lexico-semantic variants of comparatives bigger/more, better, worse in the “Lexical minimum of the Elementary level” are based on the analysis of the content of a standard test of the designated level. The work includes the research of the representation of comparatives in popular Russian as a foreign language manuals and standards of the specified level. Comparatives bigger/more, better and worse analyzed not in the context of a grammatical topic, but in relation to the acquaintance of foreign students with relevant vocabulary. The article demonstrates communicative situations in which these comparatives can be applied to solve certain communicative tasks. The author draws attention to the need to comply with the rules in translation of each lexico-semantic variant of polyfunctional comparatives into a foreign language.

Keywords:

Russian as a foreign language, Elementary level, Lexical minimum, polyfunctional comparatives

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ИСТОЧНИКИ

Азимов, Щукин 2009 — Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009. 446 с.

Антонова и др. 2019 — Антонова В. Е., Нахабина М. М., Сафронова М. В., Толстых А. А. Дорога в Россию: учебник русского языка (элементарный уровень). 18‑е изд. СПб.: Златоуст, 2019. 344 с.

Беликова и др. 2020 — Беликова Л. Г., Шутова Т. А., Ерофеева И. Н. Русский язык: первые шаги (учебное пособие). В 3 ч. Ч. 1. 6‑е изд., доп. СПб.: Златоуст, 2020. 264 с.

Гос. обр. стандарт. Перв. ур. 1999 — Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Первый уровень. Общее владение. М.; СПб.: Златоуст, 1999. 36 с.

Гос. обр. стандарт. Эл. ур. 2001 — Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Элементарный уровень. 2‑е изд., испр. и доп. М.; СПб.: Златоуст, 2001. 28 с.

Лекс. мин. по РКИ. Баз. ур. 2015 — Лексический минимум по русскому языку как иностранному. Базовый уровень. Общее владение. Андрюшина Н. П., Козлова Т. В. (сост.). СПб.: Златоуст. 2015. 116 с.

Лекс. мин. Эл. ур. 2015 — Лексический минимум по русскому языку как иностранному. Элементарный уровень. Общее владение. Андрюшина Н. П., Козлова Т. В. (сост.). 5‑е изд. СПб.: Златоуст, 2015. 80 с.

Ляшевская, Шаров 2009 — Ляшевская О. Н., Шаров С. А. Частотный словарь современного русского языка (на материалах Национального корпуса русского языка). М.: Азбуковник, 2009.

Миллер и др. 2016 — Миллер Л. В., Политова Л. В., Рыбакова И. Я. Жили-были… 28 уроков русского языка для начинающих: учебник. 14‑е изд., испр. СПб.: Златоуст, 2016. 152 с.

Нахабина и др. 2015 — Нахабина М. М., Антонова В. Е., Жабоклицкая И. И., Курлова И. В., Смирнова О. В., Толстых А. А. Русский сезон. Учебник по русскому языку. Элементарный уровень. СПб.: Златоуст, 2015. 336 с.

Ожегов, Шведова 2006 — Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка. 4‑е изд., доп. М.: ООО «А ТЕМП», 2006. 944 с.

Типов. тесты по РКИ. Эл. ур. 2004 — Типовые тесты по русскому языку как иностранному. Элементарный уровень. Общее владение. Антонова В. Е. и др. (сост.). М.; СПб.: Златоуст, 2004. 44 с.

ЛИТЕРАТУРА

Андрюшина 2009 — Андрюшина Н. П. Лексические минимумы в российской системе тестирования по русскому языку как иностранному. Проблемы истории, филологии, культуры. 2009, 2 (24): 767–771.

Андрюшина 2014 — Андрюшина Н. П. Лексикография в аспекте описания уровней владения русским языком как иностранным. Проблемы истории, филологии, культуры. 2014 3 (45): 294–296.

Брызгунова 1983 — Брызгунова Е. А. Звуки и интонация русской речи. 6‑е изд. М.: Русский язык, 1983. 279 с.

Брызгунова 1997 — Брызгунова Е. А. Интонация и полифункциональные словоформы. В кн.: Современный русский язык. Белошапкова В. А. (ред.). 3‑е изд., испр. и доп. М.: Высшая школа, 1997. С. 796–888.

Брызгунова 2001 — Брызгунова Е. А. Полифункциональные слова как проблема русских и русско-иноязычных словарей. В сб.: Жизнь языка. Сб. ст. к 80‑летию М. В. Панова.

Кузьмина С. М. (ред.). М.: Языки славянской культуры, 2001. С. 35–41.

Клобукова 1998 — Клобукова Л. П. История создания и современное состояние российской государственной системы тестирования по русскому языку как иностранному. Преподаватель. 1998, 4 (6). С. 3–7.

Матиишина 2023 — Матиишина И. Р. Упражнения и задания по формированию речевых навыков и умений употребления полифункциональных лексем при обучении русскому языку как иностранному. Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2023, (4): 174–184.

Матиишина 2024 — Матиишина И. Р. Место компаративов в функционально-семантических полях (фрагмент лингводидактической модели русского языка). Международный аспирантский вестник. Русский язык за рубежом. 2024, (1): 75–80.

Панков 2004 — Панков Ф. И. Проблема полифункциональности наречий (на примере лексемы близко). В сб.: Язык, сознание, коммуникация. Красных В. В., Изотов А. И. (ред.). М.: Макс Пресс, 2004. Вып. 28. С. 114–130.

Панков 2008 — Панков Ф. И. Опыт функционально-коммуникативного анализа русского наречия: на материале категории адвербиальной темпоральности. М.: Макс Пресс, 2008. 448 с.

Панков 2009 — Панков Ф. И. Функционально-коммуникативная грамматика русского наречия. Автореф. дис. … д-ра филол. наук. М., 2009. 47 с.

Панков 2013 — Панков Ф. И. К вопросу о полифункциональности языковых единиц. В сб.: Язык, сознание, коммуникация. Сб. статей. Ремнёва М. Л. и др. (ред.). М.: Макс Пресс, 2013. Вып. 47. С. 450–463.

Published

2024-12-29

How to Cite

Matiishina, I. R. (2024). Polyfunctional Comparatives bigger/more, better, worse: Are They Necessary in the Lexical Minimum of the Elementary Level of the Russian as a Foreign Language?. The World of Russian Word, (2), 21–30. https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.203

Issue

Section

Linguistics