Questions of Methods of Teaching Literature and New Relevance
DOI:
https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-4-73-81Abstract
The article examines the key tendencies of modern methods of teaching literature and explicates their “painful” points. The authors explain the crisis in literature teaching not only by the “decline” of the readers, but also by the confusion of reading strategies, the spread of such school reading practices that are alien to the perception of a literary text. The task of forming various types of functional literacy — communicative, everyday, legal, informational, — actively introduced nowadays into the literature class not only contradicts artistic perception, but also distorts the main goal of literary education: the literary development of students with its central “mechanism” — the analysis of the literary work. At the stage of analysis, complex analytical work with the text, the thoughtful practice of close reading is replaced by various types of this work’s management, largely associated with the unjustified use of innovations. The authors note that negative tendencies are also being intensified because a large part of teachers have lost the idea of the content of the reading training, of the laws of literary evolution, of the specificity of literary work analysis at school. A critical analysis of the dialogical situations of the lessons of literature has shown their dependence on the sociological, ethical problems of the past, not related to the present. Russian classics require a high tension of thoughts and feelings from the reader, but as it is proved in this article, modern readers tend to avoid complex works, topics and problems, preferring to escape into light text or virtual reality. The study is based on authors’ experience of working with the high school students, on their analysis of modern methodological literature, abstracts of lessons and websites created by the teachers of literature.
Keywords:
literature teaching methodology, school literary education, reading, literary development, analysis of a text at school, technologies, literature lesson
Downloads
References
Аналитический доклад — Аналитический доклад по итогам работы методологического семинара «Проблемы методологии предметных методик и стратегии развития школьного образования в области русского языка и литературы» в Российской Федерации» (Литература). Открытая методика: поиск — исследования — творчество: Сборник научных докладов и статей по методике преподавания русского языка и литературы / Е.Р. Ядровская (ред.). С. 56–79.
Архангельский, Новикова 2021 — Архангельский А. Н., Новикова А. А. Трансмедийный поворот в стратегиях обучения: нарративные практики на уроках литературы. Вопросы образования. 2021 (2): 63–81.
Беньковская 2021 — Беньковская Т. Е. Литературное образование в эпоху перемен. Методическое наследие В. В. Голубкова и перспективы развития литературного образования. В сб.: XXVIII Голубковские чтения: Материалы международной научно-практической конференции, 1–2 октября 2020 г. В. Ф. Чертов (отв. ред.). М.: Изд-во «ЭконИнформ», 2021. С. 36–42.
Меркин 2018 — Меркин Г. С. Традиции и инновации в литературном образовании. Филологический класс. 2018 (1): 55–64. URL.: https://cyberleninka.ru/article/n/traditsiii-innovatsii-v-literaturnom-obrazovani — дата обращения 28.08.21
Миронова 2020 — Миронова Н. А. Цифровые технологии обучения в контексте непрерывного литературного образования. М.: Изд-во «ЭконИнформ», 2020. 147 с.
Ядровская, Дунев 2015 — Глоссарий методических терминов и понятий (русский язык, литература): Опыт построения терминосистемы / Под общей ред. Е. Р. Ядровской , А. И. Дунева. СПб.: Свое издательство, 2015. 306 с.
Ядровская 2020 — Ядровская Е. Р. Школьное литературное образование в России: от 90-х к цифровой эпохе. В сб.: Сборник материалов межрегиональной научно-практической конференции с международным участием «Преподавание русского языка и литературы в учреждениях основного общего, среднего общего и среднего профессионального образования: теория, эффективные практики, методика и технологии» В. Г. Паршуков (науч. ред.). Москва: ФЛИНТА, 2020. С. 88–99.
Литература
Бушмин 1969 — Бушмин А. С. Методологические вопросы литературоведческих исследований. Л., 1969. 228 с.
Изер 2004 — Изер В. Изменение функций литературы. В кн.: Современная литературная теория. Антология. Кабанова И. В. (сост.). М.: ФЛИНТА: Наука, 2004. С. 22–44.
Ионин 1992 — Ионин Г. Н. Взаимосвязь литературоведения и школьного изучения литературы. Автореф. дис. ... канд. пед. наук. М., 1992.
Маранцман 2005 — Маранцман В. Г. Цели и структура курса литературы в школе: программы общеобразовательных учреждений. Литература. 5–9 классы. Маранцман В. Г. (ред.). М.: Просвещение, 2005. С. 3–15.
Целикова 2001— Целикова Е. И. Эволюция анализа литературного произведения в школе. История и современность. Автореф. дис. ... д-ра пед. наук. Санкт-Петербург, 2001.
Ядровская 2009 — Ядровская Е. Р. Анализ и соотношение понятий «Литературное развитие читателя-школьника», «литературная компетентность», «читательская компетентность». Мир науки, культуры и образования. 2009 (5(17)): 132–139.
Sources
Аналитический доклад — Analytical report on the results of the methodological seminar «Problems of methodology of subject methods and strategies for the development of school education in the fi eld of Russian language and literature» in the Russian Federation «(Literature). In: Open methodology: search— research—creativity: Collection of scientific reports and articles on the methodology of teaching Russian language and literature. E. R. Iadrovskaia (ed.). P. 56–79.
Архангельский, Новикова 2021—Arkhangelsky A. N., Novikova A. A. Transmedia turn in learning strategies: narrative practices in literature lessons. Education Issues. 2021 (2): 63–81.
Беньковская 2021 — Benkovskaya T. E. Literary education in the era of changes. – Methodical heritage of V.V. Golubkova and the prospects for the development of literary education. In: XXVIII Golubkov Readings: Materials of the International Scientific and Practical Conference, October 1–2, 2020. Chertov V.F. (ex. ed.). M.: Publishing house «Econ-Inform», 2021. P. 36–42.
Меркин 2018 — Merkin G.S. Traditions and innovations in literary education. Philological class. 2018 (1): 55–64. URL: https:// cyberleninka.ru/article/n/traditsii-i-innovatsii-v-literaturnomobrazovani - date of access 28.08.21
Миронова 2020 — N.A. Mironova. Digital learning technologies in the context of continuous literary education: monograph. M .: Publishing house «Econ-Inform», 2020. 147 p.
Ядровская, Дунев 2015 — Glossary of methodological terms and concepts (Russian language, literature): Experience in constructing a terminology system. E.R. Iadrovskia, A. I. Dunev (eds.). Saint-Petersburg: Own publishing house, 2015. 306 p.
Ядровская 2020 — Iadrovskaya E. R. School literary education in Russia: from the 90s to the digital era. In: Collection of materials of the interregional scientific and practical conference with international participation «Teaching the Russian language and literature in institutions of basic general, secondary general and secondary vocational education: theory, effective practices, methods and technologies». Parshukov V. G. (scien. ed.). Moscow: FLINTA, 2020. P. 88–99.
References
Бушмин 1969 — Bushmin A.S. Methodological Problems of Literary Research. L.: Nauka. Leningrad Branch, 1969. 228 p. (In Russian)
Изер 2004 — Iser V. The changing functions of literature. In: Modern Literary Theory. Anthology. Kabanova I. V. (co-author). Moscow: FLINTA: Nauka, 2004. P. 22–44. (In Russian)
Ионин 1992 — Ionin G. N. The Interconnection of Literary Studies and the School Study of Literature. Author's abstract. dis. ... Cand. of Ped. Sciences. М., 1992. (In Russian)
Маранцман 2005 — Marantzman V. G. Objectives and structure of the course of literature at school: programs of educational institutions. Literature. 5–9 grades. Marantsman V.G. (ed.). M.: Education, 2005. P. 3–15. (In Russian).
Целикова 2001 — Tselikova E. I. The evolution of the analysis of literary work at school. History and modernity: Author's abstract. dis. ... Doctor of Ped. Sciences. Sankt-Peterburg, 2001. (In Russian)
Ядровская 2009 — Iadrovskaya E. R. Analysis and correlation of the concepts «Literary development of the readerstudent», «literary competence», «reading competence». The world of science, culture and education. 2009 (5(17)): 132– 139. (In Russian)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles of "The World of Russian Word" are open access distributed under the terms of the License Agreement with Saint Petersburg State University, which permits to the authors unrestricted distribution and self-archiving free of charge.