Russian Language Olympiad as a Cognitive and Cultural Experiment (on the Material of the “Lyro-Epic Hymn for Driving the French out of the Fatherland” G. R. Derzhavin)

Authors

  • Natalia A. Aksarina University of Tyumen
  • Olga V. Trofimova University of Tyumen

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.112

Abstract

The article deals with the peculiarities of the methodological approach to the formation of tasks for the school Olympiad in the Russian language as a set of complementary research tasks. The cultural and cognitive orientation of the developed competences of students, text-centeredness as the basis of the theoretical concept of the developers, and the cultural and historical value of the text material are brought up to date. The teaching and controlling functionalities of the tasks are evaluated. By the example of the analysis of the set of tasks for the Interregional Olympiad “Mendeleev” on the example of “Lyro-epic Hymn for driving the French out of the Fatherland” by G. R. Derzhavin the expediency of forming the whole set on the basis of a single text is substantiated. The systemic nature of this kind of tasks allows participants of the Olympiad to come to a holistic understanding of the text, based on its linguistic analysis, contributes to the development of analytical reading skills. Appealing to the text material of the past epochs lets see the language facts and phenomena in dynamics, realize the language and culture connected with it in the process of development, develop associative thinking, based on the interdisciplinary links and encyclopedic background knowledge. The research character of the Olympiad presupposes, firstly, a scientific grounding of the tasks formulated by the teachers in connection with the linguistic problems, revealed by them during the analysis of the literary text (in particular, punctuation differences were revealed in the editions of the text of “Hymn…” of 1815, 1870, and the semantics of the differences was comprehended). Secondly, a participant of the Olympiad finds himself in a situation of “cognitive-cultural experiment”, in which it is impossible to directly reproduce the knowledge formed by the school curriculum, but requires their integration in the process of interpreting the pupil’s personal experience of linguistic reflection.

Keywords:

subject olympiads, Russian language teaching methodology, analytical reading, text-centered approach, linguistic analysis of the literary text, G. R. Derzhavin, Russian punctuation

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

МАТЕРИАЛЫ

МАС 1985, 1 — Словарь русского языка: [в 4 т]. Т. 1: А — Й. Евгеньева А. П. (ред.) 3-е изд., стереотип. М.: Русский язык, 1985. 696 с.

Срезневский 1893 — Матеріалы для словаря древне-русскаго языка по письменнымъ памятникамъ. Трудъ И. И. Срезневскаго. Изданіе Отдѣленія русскаго языка и словесности Императорской Академіи Наукъ. Томъ первый. А — К. СПб.: Тип. Императорской Академіи Наукъ. 1893. И. И. Срезневский. Материалы для Словаря древнерусского языка, 1893. Т. 1. EBook 2006. URL: http://www.ra-s-ved.ru/DATA/sreznevskyslovar1. pdf?ysclid=lb7ivcyisf654989816 (дата обращения: 31.10.2023).

НКРЯ — Национальный корпус русского языка, 2003– 2022. URL: https://ruscorpora.ru (дата обращения: 31.10.2023).

Преображенский 2010 — Преображенский А. Г. Этимологический словарь русского языка: А — О. 2-е изд. Т. 1. М.: ЛКИ, 2010. 720 с.

Положение — Положение о межрегиональной многопрофильной олимпиаде школьников «Менделеев» . URL: https:// olimpiada.ru/activity/5272 (дата обращения: 08.12.2022).

САР — Словарь Академии Российской : [в 6 т.]. Т. 1–6. Изд-во Императорской Академии наук. СПб., 1789–1794. [Словарь Академии Российской — Алфавитный каталог — Электронная библиотека Руниверс ]. URL: https://runivers.ru/lib/book3173/?ysclid=l8y2nx5q1c857839320 (дата обращения: 31.10.2023).

СЦСиРЯ 1847 — Словарь церковнославянского и русского языка / сост. Вторым отд. Императ. Академии Наук. Репр. изд.: [в 2 кн.]. Кн. 1–2. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2001. Кн. I. 928 с.; Кн. II. 1092 с.

СЦСиРЯ 1847 1 — Словарь церковно-славянскаго и русскаго языка / сост. Вторымъ отд. Императ. Академіи Наукъ: [в 4 т.]. Т. I: А — Ж. СПб.: Въ тип. Императ. Академіи Наукъ, 1847. 416 с.

СЦСиРЯ 1847 4 — Словарь церковно-славянскаго и русскаго языка / сост. Вторымъ отд. Императ. Академіи Наукъ: [в 4 т.]. Т. IV: H — V. СПб.: Въ тип. Императ. Академіи Наукъ, 1847. 589 с.

Фасмер 1986 — Фасмер М. Этимологический словарь русского языка. В 4 т. Т. 2 (Е — Муж) / пер. с нем. и доп. О. Н. Трубачева. 2-е изд., стер. М.: Прогресс, 1986. 672 с.

ЛИТЕРАТУРА

Аксарина 2014 — Аксарина Н. А. Из опыта методического обеспечения предметных олимпиад по русскому языку и культуре речи. В сб.: Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык. Вып. 3. Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2014. С. 5–14.

Байдуж, Кудряшова, Смирнова 2002 — Байдуж Л. М., Кудряшова Л. А., Смирнова И. Р. Из опыта проведения городской олимпиады школьников по русскому языку (1996–1999 гг., г. Тюмень). В сб.: Текст и текстовые категории: аспекты филологического исследования: Межвузовский сборник научных трудов. Тюмень: Изд-во Тюменского государственного университета, 2002. С. 196–216.

Бекасова 2021 — Бекасова Е. Н. О работе с древнерусскими текстами в рамках олимпиадных заданий по русскому языку. Мир науки, культуры, образования. 2021, 5 (90): 63–65.

Володина 2016 — Володина Е. Н. Языковое развитие личности в условиях модернизации системы общего образования: теория и практика. М.: Флинта; Наука, 2016. 248 с.

Григорьев, Добротина, Осипова 2020 — Григорьев А. В., Добротина И. Н., Осипова И. В. Об итогах регионального и заключительного этапов Всероссийской олимпиады школьников по русскому языку в 2019 году. Русский язык в школе. 2020, 81 (1): 30–35.

Добротина, Осипова 2021 — Добротина И. Н., Осипова И. В. О заданиях Всероссийской олимпиады школьников по русскому языку: отбор содержания и требования к умениям. Русский язык в школе. 2021, 82 (6): 16–21.

Дроздова 2010 — Дроздова О. Е. Общелингвистическая компетенция в школьном образовательном процессе. В сб. Русский язык: исторические судьбы и современность: IV Международный конгресс исследователей русского языка (Москва, МГУ им. М. В. Ломоносова, филологический факультет, 20–23 марта 2010 г.): Труды и материалы. М.: Изд-во Московского ун-та, 2010. С. 796–797.

Жеребило, Шабаева 2021 — Жеребило Т. В., Шабаева Т. З. Модель комплексного анализа художественного текста на уроках русского языка в средней школе. В сб.: Лингвистическое моделирование в теории коммуникации: Материалы Всероссийской научной онлайн-конференции с международным участием, Грозный, 15–17 января 2021 года. Грозный: Чеченский государственный педагогический университет, 2021. С. 222–254.

Купчик 2010 — Купчик Е. В. Послесловие к областной олимпиаде по русскому языку. В сб.: «Дар веков сберечь…»: русский язык на страницах парламентской газеты. Вып. 2. Тюмень: Мандр и Ка, 2010. С. 42–44.

Published

2024-02-04

How to Cite

Aksarina, N. A., & Trofimova, O. V. (2024). Russian Language Olympiad as a Cognitive and Cultural Experiment (on the Material of the “Lyro-Epic Hymn for Driving the French out of the Fatherland” G. R. Derzhavin). The World of Russian Word, (1), 97–106. https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.112

Issue

Section

Methodology