Speech Component in the Profession of Engineer (Based on a Survey of Technical University Students)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.204

Abstract

The article deals with the speech science component in the engineering profession. The purpose of the article is to draw attention to the demand for speech science knowledge in the engineering profession; to study the ideas of students about the importance of the speech component in engineering education. The material for the article was the results of a survey that was conducted among 1st-2nd year students of Empress Catherine II Saint Petersburg Mining University. The survey participants expressed their position and argued their point of view, explaining why a good knowledge of the Russian language is / is not important in their profession. The article identifies four groups of reasons why future engineers consider a good knowledge of the Russian language to be in demand among engineering specialists. They are is an improvement in the quality of speech, the use of the Russian language for professional activities, taking into account the status characteristics of the language and the influence of the language on the level of communication skills. The article concludes that speech science knowledge is in demand in the training of engineers. The article notes that respondents demonstrate a pragmatic view of the role of the Russian language in the engineering profession (emphasis on literacy and business communication), pay attention to the status characteristics of the Russian language, associate good command of the Russian language with the level of education, note the importance of good speech training for the implementation of interpersonal communications. The survey results can be used in developing work programs in speech science disciplines and justifying the relevance of studying speech science disciplines at a technical university. The study of speech difficulties faced by technical university students when communicating in an educational and professional environment is identified as a promising direction for further scientific work on the topic.

Keywords:

language skills training, speech science disciplines, Russian language and speech culture in the training of engineers, ; text of speech, speech science component of higher engineering education

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ЛИТЕРАТУРА

Андриенко, Безенкова 2020 — Андриенко О. А., Безенкова Т. А. О необходимости развития культуры речи у студентов вуза в контексте современной концепции образования. Балтийский гуманитарный журнал. 2020, 4 (33): 16–19. https://doi. org/10.26140/bgz3-2020-0904-0002.

Андриенко, Безенкова 2021 — Андриенко О. А., Безенкова Т. А. Интеграция студентов вуза в новую социальную среду посредством профессионально направленного развития культуры речи. Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2021, 1 (34): 17–19. https://doi.org/10.26140/anip‑2021-1001-0002.

Бергер 2020a — Бергер О. В. Педагогические условия воспитания культуры речи студентов в высших учебных заведениях. Мир науки, культуры, образования. 2020, (6): 255–257.

Бергер 2020b — Бергер О. В. Язык как инструмент совершенствования культуры речи у студентов. Гуманитарное пространство. 2020, (3): 166–173.

Бергер 2021 — Бергер О. В. Проблемы качества преподавания культуры речи студентам высших учебных заведений. Мир науки, культуры, образования. 2021, 2 (87): 17–19. https://doi.org/10.24412/1991-5497-2021-287-17-19.

Бондарева, Егоренкова, Щукина 2021 — Бондарева О. Н., Егоренкова Н. А., Щукина Д. А. К истокам гуманитарного образования в Санкт-Петербургском горном университете. Вопросы истории. 2021, (12–3): 89–101. https://doi.org/10.31166/VoprosyIstorii202112Statyi66.

Городецкая 2011 — Городецкая Е. Я. О роли дисциплин лингвистического цикла в формировании гуманитарной среды в техническом вузе. Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2011, (1): 130–133.

Емельянова 2021а — Емельянова О. Б. Обучение особенностям речевой субординации студентов неязыковых вузов. Современное педагогическое образование. 2021, (7): 19–23.

Емельянова 2021b — Емельянова О. Б. Развитие коммуникативно-речевой среды как средства повышения речевого имиджа студента неязыкового вуза. Современное педагогическое образование. 2021, (12): 67–71.

Емельянова 2022 — Емельянова О. Б. Совершенствование языковой личности в ходе обучения русскому языку и культуре речи в неязыковом вузе. Современное педагогическое образование. 2022, (12): 81–86.

Злобин 2023 — Злобин А. А. Дисциплина «Русский язык и культура речи» в системе подготовки будущих учителей: опыт, проблемы, перспективы. Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2023, 17 (4): 75–82. https://doi.org/10.31161/1995-0659-2023-17-4-75-82.

Колпакова 2021 — Колпакова Л. В. Формирование литературного типа речевой культуры студентов вуза посредством личностной рефлексии. Вестник Томского государственного педагогического университета. 2021, (5): 46–52. https://doi.org/10.23951/1609-624X‑2021-5-46-52.

Копнина, Еремина 2015 — Копнина Г. А., Еремина Е. В. Системность языка, экология коммуникации и гуманитарная составляющая образования: к 85‑летнему юбилею профессора А. П. Сковородникова. Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2015, (1): 21–29. http://dx.doi.org/10.15688/jvolsu2.2015.1.2.

Корнилова 2023 — Корнилова Е. В. Арктика и Север: проблемы концептуализации. Мир русского слова. 2023, (1): 11–20. https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.202.

Красных 2019 — Красных В. В. Язык — сознание — культура — человек — народ: «замыкая круг…» (к вопросу о лингвоэкологии). Экология языка и коммуникативная практика. 2019, (4): 32–46. https://doi.org/10.17516/2311-3499-075.

Любимова 2014 — Любимова О. В. Современное инженерное образование: к проблеме трансформации традиционной образовательной парадигмы и языковой подготовки будущих специалистов. Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2014, (4): 180–184.

Сковородников, Копнина 2009 — Сковородников А. П., Копнина Г. А. Модель культурно-речевой компетенции студента высшего учебного заведения. Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. 2009, (2): 5–18.

Скорикова 2015 — Скорикова Т. П. Методические аспекты обучения научному стилю речи в неязыковом вузе. Гуманитарный вестник. 2015, (5): 1–7. https://doi.org/10.18698/2306- 8477-2015-5-250.

Скорикова 2016 — Скорикова Т. П. Культура речи в обучении аспирантов технического вуза. Русистика. 2016, (1): 152–159.

Фандо, Белгородский, Мовсумзаде 2023 — Фандо Р. А., Белгородский В. С., Мовсумзаде Э. М. Предметное и дисциплинарное определение и значение подготовки специалистов высшей школы. История и педагогика естествознания. 2023, (1): 5–10. https://doi.org/10.24412/2226-2296-2023-1-5-10.

Черноусова 2021 — Черноусова А. С. Представления пермских студентов о языковой норме и речевой культуре: экспериментальное исследование. Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2021, 13 (3): 60–69. https://doi.org/10.17072/2073-6681-2021-3-60-69.

Шерстянникова 2016 — Шерстянникова Е. А. Формирование языковой компетенции учащихся технического вуза в процессе изучения филологических дисциплин. Научный диалог. 2016, (7): 314–322.

Южанникова 2022 — Южанникова М. А. Сложности развития жанрово-стилистической субкомпетенции у студентов первого курса нефилологических специальностей. Филология и человек. 2022 (4): 190–197. https://doi.org/10.14258/filichel( 2022)4-15.

Alpatova, May Chan Myae Zaw 2024 — Alpatova P. N., May Chan Myae Zaw. The componential semantic reflection of Russian energy industry terms in scientific articles. Research Journal in Advanced Humanities. 2024, 5 (2): 29–40. https://doi.org/10.58256/d498dh32.

Egorenkova, Shchukina, Bondareva 2022 — Egorenkova N. A., Shchukina D. A., Bondareva O. N. The Russian language in mining engineering education in the 1990s — the beginning of the 21st century. Perspectives of Science and Education. 2022, 59 (5): 491–505. https://doi.org/10.32744/pse.2022.5.29.

Published

2024-12-29

How to Cite

Stepushina, O. V. (2024). Speech Component in the Profession of Engineer (Based on a Survey of Technical University Students). The World of Russian Word, (2), 31–39. https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.204

Issue

Section

Linguistics