Emotivity in News Discourse with a Component of Native Advertising

Authors

  • Olga V. Khorokhordina St. Petersburg State University, 199034, St. Petersburg, Universitetskaya emb., 11; Hankuk University of Foreign Studies (HUFS) (Seoul, Republic of Korea), 107, Imun-ro, Dongdaemun-gu, Seoul, 02450, Republic of Korea

DOI:

https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-3-14-21

Abstract

The article is trying to identify the features of emotivity as a category of news discourse with the component of native advertising. A block of Lipetsk television news program, which contained a TV report and some components of commercial and business native advertising, was used as the material for the studies. Carried out in line with the cognitive and discursive approach, the compositional, contextual, semantic, associative analysis of the material made it possible to draw the following conclusions. The frequent embedding of a native advertising message in a news text is based on the proximity of their genre features. At the same time, native advertising transforms the news genre; as a result, informative strategies embodied in the news genre through an objective presentation are subordinated to a presentation strategy largely based on the embodiment of the category of emotivity. The category of emotivity in TV news discourse with the component of native advertising is mainly realized not through the emotive meanings of language units, but through actualization, association, resonance and contrast of the emotive backgrounds of reality’s fragments, reflected by verbal and non-verbal means. It also intensifies the manifestation of the hidden emotive tone of the journalist's speech, which ensures the implementation of native advertising in the news discourse. The category of emotivity in the TV news discourse with the component of native advertising is implemented not only at the thematic-associative level, but also at the socio-regulatory one. The appeal to the emotional imperatives cultivated in the society forms a perlocutionary emotive plot in the discourse, which inculcates in the addressee’s mind ideas that, on the one hand, the advertised object would provide an individual pleasure experience, and on the other, the demonstration of the emotions experienced would allow the consumer to acquire the image of a happy person corresponding to the most important emotional imperative for modern society. Operating with emotional imperatives in the news discourse leads both to the embodiment of hidden intentions of native advertising, and to the social affirmation of consumer society’s emotional values.

Keywords:

emotivity, emotive background, emotive tonality, emotional imperatives of society, native advertising, news discourse, discursive strategies and tactics

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Брюкнер 2007 — Брюкнер П. Вечная эйфория. Эссе о принудительном счастье. Пер. с фр. Н. Мавлевич. СПб.: Издательство Ивана Лимбаха, 2007. 240 с.

Ионова 1998 — Ионова С. В. Эмотивность текста как лингвистическая проблема. Автореферат дис. … кандидата филол. наук. Волгоград, 1998. 14 с.

Колокольцева 2011 — Колокольцева Т. Н. Предисловие. В сб.: Рекламный дискурс и рекламный текст. М.: ФЛИНТА: Наука, 2011. С. 5–9.

Красных 2007 — Красных В. В. Воспроизводимость как лингво-когнитивный феномен. В сб.: III Международный конгресс исследователей русского языка. Русский язык: исторические судьбы и современность. М.: МАКС Пресс, 2007. С. 20–23.

Кубрякова 2000 — Кубрякова Е. С. О понятиях дискурса и дискурсивного анализа в современной лингвистике. В сб.: Дискурс, речь, речевая деятельность: функциональные и структурные аспекты. М.: РАН ИНИОН, 2000. С. 5–13.

Кудряшов, Симонян 2019 — Кудряшов А. А., Симонян Л. Г. Феномен эмоционального заражения в психологии и психофизиологии (сообщение 1). Психология. Психофизиология. 2019, 12, (4): 12–23.

Олянич 2011 — Олянич А. В. Рекламный дискурс и его конститутивные признаки. В сб.: Рекламный дискурс и рекламный текст. М.: ФЛИНТА: Наука, 2011. С. 10–37.

Пирогова 2000 — Пирогова Ю. К. Имплицитная информация в рекламе. В сб.: Рекламный текст: семиотика и лингвистика. М.: Международный институт рекламы, Издательский дом Гребенникова, 2000. С. 93–103.

Симонова 2021 — Симонова О. А. Эмоциональные императивы позднесовременного общества и их социальные последствия. Социологический журнал. 2021, 27 (2): 25–45.

Сонин 2003 — Сонин А. Г. Общепсихологические и когнитивные механизмы понимания мультимедийных текстов. Вопросы психолингвистики. 2003, (1): 43–56.

Ходус 2015 — Ходус Е. В. Принудительное счастье как современный социокультурный императив. Антропологічні виміри філософських досліджень. 2015, (8): 64–73.

Хорохордина 2013 — Хорохордина О. В. Инструкция как тип текста. Мир русского слова. 2013, (4): 7–14.

Черняева 2013 — Черняева Т. И. Ландшафты счастья: эмоциональные основания современного потребления. Известия Саратовского университета. Нов. серия. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2013, 13, (3): 90–95.


References

Брюкнер 2007 — Bruckner Р. L’Euphorie perpétuelle: Essais sur le devoir de bonheur. Transl. from French by N. Mavlevich. St. Petersburg: Ivan Limbakh Publ., 2007. 240 P. (In Russian)

Ионова 1998 — Ionova S. V. Emotivity of the text as a linguistic problem. Extended abstract of Doctor’s thesis, Philology. Volgograd, 1998. 14 p. (in Russian)

Колокольцева 2011 — Kolokoltseva T. N. Preface. In: Reklamnyi diskurs i reklamnyi tekst. Moscow: FLINTA: Nauka Publ., 2011. P. 5–9. (in Russian)

Красных 2007 — Krasnykh V. V. Reproducibility as a linguistic-cognitive phenomenon. In: III Mezhdunarodnyi congress issledovatelei russkogo iazyka. Russkii iazyk: istoricheskie sudby I sovremennost. Moscow: MAKS Press Publ., 2007. P. 20–23. (in Russian)

Кубрякова 2000 — Kubriakova E. S. On the concepts of discourse and discursive analysis in modern linguistics. In: Diskurs, rech, rechevaia deiatelnost: funktsionalnye i strukturnye aspekty. Moscow: RAN INION Publ., 2000. P. 5–13. (in Russian)

Кудряшов, Симонян 2019 — Kudriashov A.A., Simonian L.G. The phenomenon of emotional infection in psychology and psychophysiology (message 1). Psikhologiia. Psikhofisiologiia. 2019, 12, (4): 12–23. (in Russian)

Олянич 2011 — Olianich A. V. Advertising discourse and its constitutive features. In: Reklamnyi diskurs i reklamnyi tekst. Moscow: FLINTA: Nauka Publ., 2011. P. 10–37. (in Russian)

Пирогова 2000 — Pirogova Iu. K. Implicit information in advertising. In: Reklamnyi tekst: semiotika i lingvistika. Moscow: Mezhdunarodnyi institute reklamy, Grebennikov Publ., 2000. P. 93–103. (in Russian)

Симонова 2021 — Simonova O. A. Emotional imperatives of late modern society and their social consequences. Sotsiologicheskii zhurnal. 2021, 27 (2): 25–45. (in Russian)

Сонин 2003 — Sonin A. G. General psychological and cognitive mechanisms of understanding multimedia texts. Voprosy psikholingvistiki. 2003, (1): 43–56. (in Russian)

Ходус 2015 — Khodus E.V. Forced happiness as a modern socio-cultural imperative. Antropologichni vimiri filosofskikh doslidzhen. 2015, (8): 64–73. (in Russian)

Хорохордина 2013 — Khorokhordina O. V. Instructions as a text type. Mir russkogo slova. 2013, (4): 7–14. (in Russian)

Черняева 2013 — Cherniaeva T. I. Landscapes of happiness: the emotional foundations of modern consumption. Izvestiia Saratovskogo universiteta. Nov. seriia. Ser. Filosofia. Psikhologiia. Pedagogika. 2013, 13, (3): 90–95. (in Russian)


Справочные материалы

Native Advertising [Электронный ресурс]. URL: https://www.sharethrough.com/nativeadvertising/ (дата просмотра 27.08.2021).


Источник материала

Экотуризм в Становлянском районе. ТРК «Липецкое время» [Электронный ресурс]. URL: https://lipetsktime.ru/news/society/v_stanovlyanskom_rayone_pokazhut_turistam_domashnikh_zhivotnykh_i_ugostyat_ovoshchami_s_gryadok/ (дата обращения 25.08.2021).

Published

2021-09-30

How to Cite

Khorokhordina, O. V. (2021). Emotivity in News Discourse with a Component of Native Advertising. The World of Russian Word, (3), 14–21. https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-3-14-21

Issue

Section

Linguistics