About the Professional Association of University Teachers and Teachers of the Russian Language

Authors

  • Olga A. Scriabina Ryazan State University named after S. A. Yesenin, 46 Svobody St., Ryazan, Russia
  • Yulia A. Yuzhakova Ryazan State University named after S. A. Yesenin, 46 Svobody St., Ryazan, Russia

DOI:

https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-3-82-91

Abstract

The authors explore Russian language teaching process in high school, trying to discover the potential of the professional association of university professors and Russian language teachers. The purpose of the research is to find out new forms for making a creative methodological union of university professors and Russian language teachers in order to exchange experience in solving urgent problems of teaching Russian as a native language under the conditions of renewal of Russian education. The article analyzes theoretical sources, the practice of teaching Russian in modern school, and suggests methods of overcoming negative trends in teaching. The urgency of the problem is emphasized, firstly, because of the fundamental importance of the Russian language for the development of the student's personality; secondly, because the lack of a system of speech, spelling and language skills among school graduates; thirdly, and this is the main point, there is a gap between the accumulated theoretical potential of modern methodological scholarship — new approaches, methods and teaching technologies — and the practical methodology of teaching Russian at high school. In the process of analyzing this problem, the authors promote the idea to overcome this contradiction by creating a professional association of university professors and Russian language teachers. The authors share their experience of using information and methodological platform “Initiative”, presenting the organizational forms of its work. The article considers the theoretical aspects of the problem posed taking into account modern data of psychology, psycholinguistics, linguistics, methods of Russian language teaching; they offer such forms of work as master classes, round tables, scholarly and practical conferences, webinars. In conclusion, the authors conclude about the effectiveness of the work of the professional association, which is proved by the obtained results. Thus, a new form of professional association of university professors and Russian language teachers serves to protect the “genetic code” of education in Russia.

Keywords:

Russian language, teaching methods, methodological platform, professional association, education

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Дейкина 2018 — Дейкина А. Д. Гуманистическая традиция Ф.И.Буслаева и современные профессиональные ценности учителя В сб.: Учитель для будущего: язык, культура, личность (к 200-летию со дня рождения Ф.И.Буслаева). В. Д. Янченко (отв. ред.); А. Д. Дейкина (научн. ред.). М.: МПГУ, 2018. С.12–18.

Пассов 2018 — Пассов Е. И. Духовный потенциал русской словесности (к проблеме создания системы профессиональной подготовки учителя) В сб.: Учитель для будущего: язык, культура, личность (к 200-летию со дня рождения Ф.И. Буслаева). В. Д. Янченко (отв. ред.); А. Д. Дейкина (научн. ред.). М.: МПГУ, 2018. С. 61–69.

Приступа 1967 — Приступа Г. Н. Система орфографических упражнений в средней школе. В. М. Никитин (ред.). Рязань, 1967. 217 с.

Приступа 1973 — Приступа Г. Н. Основы методики орфографии в средней школе. Рязань, 1973. 319 с.

Приступа 1975 — Приступа Г. Н. Краткий курс методики русского языка. Пособие для студентов-филологов. Рязань: РГПИ, 1975. 379 с.

Приступа 1988 — Приступа Г. Н. Единый речевой режим в школе. Учебное пособие для студентов нефилологических специальностей педагогических институтов. Рязань: РГПИ, 1988. 97 с.

Приступа 1989 — Приступа Г. Н. Современный урок. Научно-методический очерк. Пособие для студентов педагогических институтов. Рязань, 1989. 112 с.

Скрябина 2017 — Скрябина О. А. Методы и приемы открытия нового знания на уроке русского языка. Русский язык в школе. 2017 (5): 3–7.

Скрябина 2017а — Скрябина О. А. О методике изучения правописания в современной школе. Русский язык в школе. 2017 (2): 12–15.

Скрябина 2017б — Скрябина О. А. Система работы над грамотностью учащихся в старших классах: учеб.-метод. пособие. Рязань: Ряз. гос. ун-т имени С.А. Есенина, 2017. 134 с.

Скрябина 2018 — Актуальные проблемы современной методики преподавания русского языка в школе и вузе. Сб. трудов III Международной научно-практической конференции, посвященной 100-летию со дня рождения заслуженного деятеля науки, профессора Г. Н. Приступы, 29–30 ноября 2018 г. Ряз. гос. ун-т имени С. А. Есенина. О. А. Скрябина (научн. ред.). Рязань: Издательство «Концепция», 2018. 400 с.

Скрябина 2019 — Скрябина О. А. Аксиологическая основа настоящего и будущего методики преподавания русского языка (родного). Русский язык в школе. 2019 (1): 16–19.

Скрябина 2020 — Скрябина О. А. Методы и приемы систематизации умений учащихся при изучении темы «Обособленные члены предложения: определение и приложение». Русский язык в школе. 2020 (5): 7–14.

Ушинский 2018 — Ушинский К. Д. Моя система воспитания. М.: Издательство АСТ, 2018. 572 с.

Южакова 2019 — Южакова Ю. А. Современный русский язык. Осложненное предложение: учеб.-метод. пособие. Рязань: Ряз. гос. ун-т имени С.А. Есенина, 2019. 96 с.

Южакова 2019 — Южакова Ю. А. Спорные вопросы теории осложнения простого предложения. В сб.: Теоретические и методологические проблемы обучения современному русскому языку. Сборник материалов Межрегиональной конференции. Н. Б. Самсонов (отв. ред.). М.: МГОУ, 2019. С. 43–51.

Южакова 2019 — Южакова Ю. А. Еще раз к вопросу об изучении орфоэпических норм русского языка. В сб. Актуальные проблемы русского языка и методики его преподавания в иностранной аудитории: материалы международной научно-методической конференции. Орёл: ОГУ имени И. С. Тургенева, 2019. С. 240–244.

Южакова 2020 — Южакова Ю. А. К вопросу о синтаксической синонимии и парадигме предложения. Филологические науки. Научные доклады высшей школы. 2020 (2): 26–33.


References

Дейкина 2018 — Deikina A. D. The humanistic tradition of F.I.Buslaev and modern professional values of the teacher In collection: Teacher for the future: language, culture, personality (to the 200th anniversary of the birth of F. I.Buslaev). V. D. Ianchenko, A. D. Deikina (ed.). Moskva: MPGU, 2018. P. 12–18. (In Russian)

Пассов 2018 — Passov E. I. Spiritual potential of Russian literature (on the problem of creating a system of professional training of teachers) In: Uchitel’ dlia budushchego: iazyk, kul’tura, lichnost’ (k 200-letiiu so dnia rozhdeniia F.I.Buslaeva). V. D. Ianchenko, A. D. Deikina (ed.). Moscow: MPGU, 2018. P. 61–69. (In Russian)

Приступа 1973 — Pristupa G. N.Basics of spelling techniques in high school. Riazan', 1973. 319 p. (In Russian)

Приступа 1967 — Pristupa G. N. A system of spelling exercises in high school. V. M. Nikitin (ed.). Riazan', 1967. 217 p. (In Russian)

Приступа 1975 — Pristupa G. N. A short course in Russian language techniques. A handbook for students of philology. Ryazan: RGPI, 1988. 97 p.

Приступа 1988 — Pristupa G.N. Unified speech mode at school. Textbook for students of non-philological specialties of pedagogical institutes. Riazan': RGPI, 1988. 97 p. (In Russian)

Приступа 1989 — Pristupa G. N. A modern lesson. Scientific and methodological sketch. A handbook for students of pedagogical institutes. Riazan', 1989. 112 p. (In Russian)

Скрябина 2017 — Skriabina O. A. Methods and techniques for discovering new knowledge in the Russian language lesson. Russkii iazyk v shkole. 2017 (5): 3–7. (In Russian)

Скрябина 2017а — Skriabina O. A. About the method of studying spelling in a modern school. Russkii iazyk v shkole. № 2. 2017 (20): 12–15. (In Russian)

Скрябина 2017б — Skriabina O. A. The system of work on the literacy of students in high school: textbook — method. allowance. Riazan': Riaz. gos. un-t imeni S.A. Esenina, 2017. 134 p. (In Russian)

Скрябина 2018 — Actual problems of modern methods of teaching the Russian language in schools and universities. Sat. Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference dedicated to the 100th anniversary of the birth of Honored Scientist, Professor G.N. Seizures, November 29-30, 2018. O. A. Skriabina (ed.). Riazan': Izdatel'stvo «Kontseptsiia», 2018. 400 s. (In Russian)

Скрябина 2019 — Skriabina O. A. Axiological basis for the present and future methods of teaching the Russian language (native). Russkii iazyk v shkole. 2019 (1): 16–19. (In Russian)

Скрябина 2020 — Skriabina O. A. Methods and techniques for systematizing the skills of students in the study of the topic "Separate members of the sentence: definition and application". Russkii iazyk v shkole. 2020 (5): 7–14. (In Russian)

Ушинский 2018 — Ushinskii K. D. My parenting system. Moscow: Izdatel'stvo AST, 2018. 572 p. (In Russian)

Южакова 2019 — Iuzhakova Iu. A. Modern Russian language. Complicated sentence: textbook method. allowance. Riazan': Riaz. gos. un-t imeni S.A. Esenina, 2019. 96 p. (In Russian)

Южакова 2019 — Iuzhakova Iu. A. Controversial issues in the theory of complication of a simple sentence. In: Teoreticheskie i metodologicheskie problemy obucheniia sovremennomu russkomu iazyku. N. B. Samsonov (ed.). Moscow: MGOU, 2019. P. 43–51. (In Russian)

Южакова 2019 — Iuzhakova Iu. A. Once again on the question of studying the orthoepic norms of the Russian language. In: Aktual'nye problemy russkogo iazyka i metodiki ego prepodavaniia v inostrannoi auditorii: materialy mezhdunarodnoi nauchnometodicheskoi konferentsii. Orel: OGU imeni I.S. Turgeneva, 2019. P. 240–244. (In Russian)

Южакова 2020 — Iuzhakova Iu. A. On the issue of syntactic synonymy and the sentence paradigm. Filologicheskie nauki. Nauchnye doklady vysshei shkoly. № 2. 2020 (2): 26–33. (In Russian)

Published

2021-09-30

How to Cite

Scriabina, O. A., & Yuzhakova, Y. A. (2021). About the Professional Association of University Teachers and Teachers of the Russian Language. The World of Russian Word, (3), 82–91. https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-3-82-91

Issue

Section

Methodology