Multimodal and Multimedia Texts in Professionally Oriented Teaching of Russian as a Foreign Language

Authors

  • Svetlana F. Galkina Military Institute of Physical Training, Bolshoy Sampsoniyevsky ave, 63, 194044, St. Petersburg, Russia
  • Vladislava I. Filatova Russian State Institute of Performing Arts, Mokhovaya St., 34, 191028, St. Petersburg, Russia
  • Alexey S. Yusaev Saint-Petersburg State University, Russia, 199304, Saint-Petersburg, Universitetskaya emb., 7–9

DOI:

https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-3-103-112

Abstract

The study is based on specifically selected semiotically heterogeneous texts. The interpretations of the concept and related terms being used at the current stage of the development of science are briefly presented. The authors study both the linguistic features of multimodal and multimedia texts and those that are determined by a combination of various semiotic systems. The paper describes the semantics of various nonverbal elements and their significance for perception. The authors point to the didactic effectiveness of the use of semiotically heterogeneous materials for teaching a foreign language. The purpose of the article is to present linguistic and didactic potentials of multimodal and multimedia texts in the field of professionally oriented teaching of Russian as a foreign language. Therefore, such popular genres as an article in a popular science online magazine, an educational poster based on an encyclopedic article and a popular science online video lecture were chosen for analysis. The subject matters of each of the analyzed texts are related to particular professional areas. As a result, the authors propose for each text a set of activities developed for the Russian as a foreign language teaching of the students at CEFR levels B1-B2. In its development, there is a particular focus not only on the linguistic and structural-semantic features of the texts but also on heterogeneous elements represented on equal footing with the verbal part through the medium of information (poster, web page and video). These elements become the objects of description, study, discussion, etc. An important feature of the developed sets of activities are orientation not only towards reproduction or conditional production but also towards students’ independent research and project work.

Keywords:

multimodal text, multimedia text, set of Russian language exercises, Russian as a foreign language for professional communication, web article in Russian language teaching, poster in Russian language teaching, online video lecture in Russian language teaching, Russian as a foreign language didactics

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Источники

Бартошевич 2014 — Бартошевич А. В. Документальное театроведение (видеолекция) // Портал «ПостНаука». 2014. URL: http://postnauka.ru/video/27827.

Бартошевич — Бартошевич А. В. Онлайн-видеолекции // Портал «ПостНаука». URL: https://postnauka.ru/themes/bartoshevitch.

Боголюбов А. Н. Полководческое искусство Суворова. М.: Гос. воен. изд-во наркомата обороны СССР, 1939. 161 с.

Взятие Измаила. URL: https://pl.pinterest.com/pin/420734790189833066/ (дата обращения: 22.07.2021)

Новые современные военные боевые роботы армии России. URL: https://erabot.ru/novye-sovremennye-voennyeboevye-roboty-armii-rossii/ (дата обращения: 29.06.2021)

Советская военная энциклопедия. М.: Воениздат. Т. 3. М.: Воениздат, 1976. С. 499–501.


Литература

Баранов, Паршин 2018 — Баранов А. Н., Паршин П. Б. О метаязыке описания визуализаций текста. Вестник Волгоград. гос. ун-та. 2018, Т. 17(3): 6–15.

Беньковская 2017 — Беньковская Т. Е. Тексты «Новой природы» и возможность их использования в литературном образовании современных школьников. Педагогический имидж. 2017, 3 (36): 63–70.

Большакова 2008 — Большакова Л. С. О содержании понятия «поликодовый текст». Вестник СамГУ. 2008, 4 (63): 19–24.

Браташ 2020 — Браташ В. С. Визуальные заметки (скетчноутинг) как инструмент трансформации учебного текста. Дисс. … канд. пед. наук. СПб., 2020. 188 с.

Винникова 2009 — Винникова Т. А. Особенности поликодовой и полимодальной организации кинотекста (на материале художественного фильма «The Queen»). Вестник Челябинского государственного университета. Серия «Филология». 2009, 27 (165). Вып. 34.: 9–11.

Данилин 2021 — Данилин М. В. Социосемиотический подход в обучении иноязычному аудированию: лингводидактические следствия учета взаимозависимости вербальных и невербальных семиотических ресурсов в коммуникации. Самарский научный вестник. 2021, Т. 10 (1): 313–320.

Ейгер 1974 — Ейгер Г. В., Юхт В. Л. К построению типологии текстов. В сб.: Лингвистика текста: материалы научной конференции при МГПИИЯ им. М. Тореза. Ч.I. М.,1974. С. 103–109.

Казакова 2017 — Казакова, Е. И. Тексты новой природы: закономерности и технологии развития современной грамотности в условиях качественной модернизации современного текста. На путях к новой школе. 2014, № 1: 8–9.

Куковская 2020 — Куковская А. В. Стратегии перевода полимодальных текстов: из опыта обучения студентов профессионально ориентированному переводу с английского на русский язык. Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2020, Т.13. Выпуск 12.: 306–311.

Мухаметшина 2020 — Мухаметшина Д. Р. Дореволюционный рекламный плакат как поликодовый текст. Филология и культура. 2020, 4(62): 49–54.

Некрасова 2014 — Некрасова Е. Д. К вопросу о восприятии полимодальных текстов. Вестник Томского государственного университета. 2014, 378: 45–48.

Омельяненко, Ремчукова 2018 — Омельяненко В. А., Ремчукова Е. Н. Поликодовые тексты в аспекте теории мультимодальности. Коммуникативные исследования. 2018, 3 (17): 66–78.

Петренко 2015 — Петренко Т. Ф. Лингводидактический потенциал поликодовых текстов. В сб.: Университетские чтения–2015. Сер.: Материалы научно-методических чтений ПГЛУ. Пятигорск: Пятигорский государственный лингвистический университет, 2015. С. 30–34.

Пойманова 1997 — Пойманова О. В. Семантическое пространство видеовербального текста: автореф. дис… канд. филол. наук. М.: Моск. гос. лингвистический ун-т, 1997. 24 с.

Попова, Колесова 2015 — Попова Т. И., Колесова Д. В. Визуализация информации как тенденция развития современного текста. Медиалингвистика. 2015, 4 (10): 83–94. URL: https://medialing.ru/vizualizaciya-informacii-kak-tendenciyarazvitiya-sovremennogo-teksta/ (дата обращения: 22.07.2021).

Попова, Колесова 2020 — Попова Т. И., Колесова Д. В. Поликодовый vs вербальный текст в академическом лекционном дискурсе. Общество. Коммуникация. Образование. 2020. Т. 11. (3).: 78–87.

Сонин 2006 — Сонин А. Г. Моделирование механизмов понимания поликодовых текстов: дис. … д-ра филол. наук. М.: Моск. гос. лингвистический ун-т, 2006. 310 с.

Сорокин, Тарасов 1990 — Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция. В сб.: Оптимизация речевого воздействия. Р. Г. Котов (отв. ред.). М., 1990. С. 180−186.

Трубников 2017 — Трубников А. М. Методика оценки полимодального текста через призму ценностей. В сб.: Стратегии интернационализации в иноязычном образовании: материалы и доклады междунар. конференции. М-во образования и науки рос. Федерации, Самар. нац. исслед. ун-т им. С. П. Королева (Самар. ун-т). В. В. Левченко (ред.) Самара: Изд-во Самарского университета, 2017. С. 252–257.

Шастина 2008 — Шастина Г. Н. Восприятие речи в свете экспериментально-фонетических данных. Вестник гуманит. фак-та Иванов. гос. химико-технол. ун-та. 2008, 3: 302–306. Якобсон 1985 — Якобсон Р. О. Язык в отношении к другим системам коммуникации. В кн.: Избранные работы. М.: Прогресс, 1985. С. 321–334.

Mayer, Sims 1994 — Mayer, R., Sims, V. For Whom Is a Picture Worth a Thousand Words? Extensions of a Dual-Coding Theory of Multimedia Learning. Journal of Educational Psychology Glenberg & Langston. 1994, (09): P. 389–401.

Mayer 2011 — Mayer R. Applying the Science of Learning to Multimedia Instruction. Psychology of Learning and Motivation. 2011, (55): 77–108.


Справочные материалы

Мещеряков 2002 — Мещеряков Б. Г., Зинченко В. П. Большой психологический словарь. 3-е изд. М.: Прайм-Еврознак. 2002. 672 с.

Online Learning Report 2020 — Online Learning Report COVID-19 Pulse Survey. Harvard Business School Publishing, 2020. 19 p. URL: https://goo.su/6ST (дата обращения: 28.06.2021).


References

Баранов, Паршин 2018 — Baranov A. N., Parshin P. B. Towards the metalanguage for describing text vizualizations. Vestnik Volgograd. gos. un-ta. 2018, T. 17(3): 6–15.

Беньковская 2017 — Benkovskaia T. E. The “new type” texts and the possibility of their use in the literary education of modern students. Pedagogicheskii imidzh. 2017, 3 (36): 63–70.

Большакова 2008 — Bolshakova L. S. On «polycode texts». Vestnik SamGU. 2008, 4 (63): 19–24.

Браташ 2020 — Bratash V. S. Visual notetaking (sketchnoting) as a tool for transforming an educational text. Diss. … kand. ped. nauk. SPb., 2020. 188 p.

Винникова 2009 — Vinnikova T. A. Features of the multimodal and multimedia structures of the film text (based on the material of the feature film “The Queen”). Vestnik Cheliabinskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriia «Filologiia». 2009, 27 (165), 34: 9–11.

Данилин 2021 — Danilin M. V. Sociosemiotic approach to teaching foreign language listening: linguodidactic implications of adopting views on interrelation of verbal and non-verbal semiotic resources in communication. Samarskii nauchnyi vestnik. 2021, T. 10 (1): 313–320.

Ейгер 1974 — Eiger G. V., Iukht V. L. Towards the construction of a typology of texts. In: Lingvistika teksta: materialy nauchnoi konferentsii pri MGPIIIa im. M. Toreza. Ch. I. M.,1974. P. 103–109.

Казакова 2017 — Kazakova, E. I. Texts of the new nature: patterns and technologies of the development of modern literacy in the conditions of qualitative modernization of the contemporary text. Na putiakh k novoi shkole. 2014, 1: 8–9.

Куковская 2020 — Kukovskaia A. V. Strategies to translate polymodal texts: from the experience of teaching professionally oriented english-russian translation. Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki. Tambov: Gramota, 2020, 13 (12): 306–311.

Мухаметшина 2020 — Mukhametshina D. R. Prerevolutionary advertising poster as a polycode text. Filologiia i kultura. 2020, 4 (62): 49–54.

Некрасова 2014 — Nekrasova E. D. On multimodal perception of the text (a psycholinguistic experiment). Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. 2014 (378): 45–48.

Омельяненко, Ремчукова 2018 — Omelianenko V. A., Remchukova E. N. Polycode texts in the aspect of the multimodality theory. Kommunikativnye issledovaniia. 2018, 3 (17): 66–78.

Петренко 2015 — Petrenko T. F. Linguodidactics potentials of multimodal texts. In: Universitetskie chteniia–2015. Ser.: Materialy nauchno-metodicheskikh chtenii PGLU. Piatigorsk: Piatigorskii gosudarstvennyi lingvisticheskii universitet, 2015. P. 30–34.

Пойманова 1997 — Poimanova O. V. Semantic space of a video verbal text: avtoref.dis...kand.filol.nauk. M.: Mosk. gos. lingvisticheskii un-t, 1997. 24 p.

Попова, Колесова 2015 — Popova T. I., Kolesova D. V. Visualization of information as the modern text development trend. Medialingvistika. 2015, 4 (10): 83–94. URL: https://medialing.ru/vizualizaciya-informacii-kak-tendenciya-razvitiyasovremennogo-teksta/ (accessed 22.07.2021).

Попова, Колесова 2020 — Popova T. I., Kolesova D. V. Polycode vs verbal text in academic lecture discourse. Obshchestvo. Kommunikatsiia. Obrazovanie, 2020. 11 (3): 78–87.

Сонин 2006 — Sonin A. G. Modeling of mechanisms for understanding polycode texts: dis. … d-ra filol. nauk. M.: Mosk. gos. lingvisticheskii un-t, 2006. 310 p.

Сорокин, Тарасов 1990 — Sorokin Iu. A., Tarasov E. F. Creolized texts and their communicative function. In: Optimizatsiia rechevogo vozdeistviia. R.G. Kotov (ed.). M., 1990. P. 180−186.

Трубников 2017 — Trubnikov A. M. Methodologyofevaluating polymodal text through of values. In: Strategii internatsionalizatsii v inoiazychnom obrazovanii: materialy i doklady mezhdunar. konferentsii. M-vo obrazovaniia i nauki ros. Federatsii, Samar. nats. issled. un-t im. S. P. Koroleva (Samar. un-t). V. V. Levchenko (ed.) Samara: Izd-vo Samarskogo universiteta, 2017. P. 252–257.

Шастина 2008 — Shastina G. N. Speech perception in the light of experimental phonetic data. Vestnik gumanit. fak-ta Ivanov. gos. khimiko-tekhnol. un-ta. 2008, 3: 302–306.

Якобсон 1985 — Iakobson R. O. Language in relation to other communication systems. In: Izbrannye raboty. M.: Progress, 1985. P. 321–334.

Mayer, Sims 1994 — Mayer, R., Sims, V. For Whom Is a Picture Worth a Thousand Words? Extensions of a Dual-Coding Theory of Multimedia Learning. Journal of Educational Psychology Glenberg & Langston. 1994, (09): 389–401.

Mayer 2011 — Mayer R. Applying the Science of Learning to Multimedia Instruction. Psychology of Learning and Motivation. 2011 (55): 77–108.

Published

2021-09-30

How to Cite

Galkina, S. F., Filatova, V. I., & Yusaev, A. S. (2021). Multimodal and Multimedia Texts in Professionally Oriented Teaching of Russian as a Foreign Language. The World of Russian Word, (3), 103–112. https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-3-103-112

Issue

Section

Methodology