Fundamentals of Functional-Semantic Direction in Linguistics in Their Relation to Teaching Russian Language as The Content of a Problematic Seminar for Master’s Degree Students

Authors

  • Zulfi ia F. Iusupova Kazan (Volga Region) Federal University Kazan, Kremlevskaya str., 18

DOI:

https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-2-98-104

Abstract

The article is devoted to the foundations of the functional semantic direction in the study of language and the possibilities of using its theses in the methodology of Russian language teaching at high school and the university. In accordance with the program of the eponymous course of lectures for master’s degree students, developed by the author of the article, a problematic seminar aimed at improving the linguistic and communicative competence of students and increasing the level of their research training was introduced into the teaching practice. The author has developed a methodology for organizing a problematic seminar for the first-year master’s degree students of the “Teaching Russian Language and Literature in High School and Universities” program. The material of the research was the works on the functional grammar of the Russian language, as well as research on the functional semantic approach in linguistic methods. As the implementation of the proposed theses, the article presents a system of guidelines for the study of parts of speech in the functional and semantic aspect for the 5-7th grades of high school.

Keywords:

Russian language, linguistic methodology, functional-semantic approach, nominal parts of speech, problem seminar, master’s degree students

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Источники

Русский 2014а – Русский язык. 6 кл.: учебник / М. М. Разумовская, С. И. Львова, В. И. Капинос и др.; под ред. М. М. Разумовской, П. А. Леканта. М.: Дрофа, 2014. 335 с.

Русский 2014б — Русский язык. Практика. 6 кл.: учебник / Г. К. Лидман-Орлова, С. Н. Пименова, А. П. Еремеева и др.; под ред. Г. К. Лидман-Орловой. М.: Дрофа, 2014. 318 с.

Русский 2015 — Русский язык. 6 кл.: учебник для общеобразовательных организаций. В 2 ч. Ч. 1. / М. Т. Баранов, Т. А. Ладыженская, Л. А. Тростенцова и др.; науч. ред. Н. М. Шанский. М.: Просвещение, 2015. 191с.


Литература

Алексеева 2010 — Алексеева О. В. Функциональный принцип изучения морфологии в школьном курсе русского языка. М.: Изд-во МГОУ, 2010. 186 с.

Бондарко 2000 — Бондарко А. В. Проблемы функциональной грамматики: Категории морфологии и синтаксиса в высказывании: монография. СПб., Наука 2000. 346 с.

Воителева 2006 — Воителева Т. М. Теория и методика обучения русскому языку. М.: Дрофа, 2006. 319 с.

Дейкина 2009 — Дейкина А. Д. Формирование языковой личности с ценностным взглядом на русский язык: методологические проблемы преподавания русского языка. М.; Оренбург: Пресса, 2009. 305 с.

Замалетдинов 2019 — Замалетдинов Р. Р. Учебный предмет «Русский язык« в современной системе лингвистического образования. Р. Р. Замалетдинов, З. Ф. Юсупова, К. З. Закирьянов.Филологические науки в МГИМО. 2019, (1 (17)): 63–69.

Игнатович 2020 — Игнатович Т. Ю., Биктимирова Ю. В. Лингворегионоведение в преподавании русского языка как иностранного в рамках магистерской образовательной программы. Мир русского слова. 2020, (3): 84–88.

Нуруллина 2018 — Нуруллина Г. М. Формирование культурно-языковой компетенции учащихся-билингвов (на материале изучения категории рода имен существительных). Казань: РИЦ «Школа», 2018. 168 с.

Устинов 2016 — Устинов А. Ю., Дудкина В. С. Функционально-семантический подход в русской лингвометодике: 20 век. Проблемы современного педагогического образования. Сер.: Педагогика и психология. 2016, 53 (5): 223–229.

Шакирова 1999 — Шакирова Л. З. Основы методики преподавания русского языка в татарской школе. Казань: Магариф, 1999. 350 c.

Шакирова 2003 — Шакирова Л.З. Методика преподавания русского языка (на материале национальных школ). Л.З. Шакирова, Р.Б. Сабаткоев. СПб.: Просвещение; Казань: Магариф, 2003. 352 с.

Шакирова 2008 — Шакирова Л. З. Педагогическая лингвистика: концепции и технологии. Казань. Магариф. 2008. 271 с.

Шелякин 2001 — Шелякин М. А. Функциональная грамматика русского языка. М. Наука. 2001. 288 с.

Юсупова 2016 — Юсупова З. Ф. Лингвометодические основы обучения русскому языку как неродному в школе: конец ХХ и начало ХХ1 в. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2016. 162 с.


References

Алексеева 2010 Alekseeva O. V. Functional principle of morphology study in the school course of the Russian language. Moscow: MGOU Publ., 2010.186 p. (in Russian)

Бондарко 2000 — Bondarko A. V. Functional grammar problems: Categories of morphology and syntax in utterance: monograph. St. Petersburg: Nauka Publ., 2000. 346 p. (in Russian)

Воителева 2006 — Voiteleva T.M. Theory and methodology of teaching the Russian language. Moscow: Drofa Publ., 2006. 319 p. (in Russian)

Дейкина 2009 — Dejkina A. D. Russian Language Personality Formation with a Value-based View of the Russian Language: Methodological Problems of Teaching the Russian Language. Moscow, Renburg: Pressa Publ., 2009. 305 p. (in Russian)

Замалетдинов 2019 — Zamaletdinov R. R. The subject “Russian language” in the modern system of linguistic education. R.R. Zamaletdinov, Z.F. Iusupova, K.Z. Zakir’janov. Filologicheskie nauki v MGIMO. 2019, (1 (17)): 63–69. (in Russian)

Игнатович 2020 — Ignatovich T. Yu., Biktimirova Yu. V. Linguoregionology in teaching Russian as a foreign language in the framework of the Master’s educational program. Mir russkogo slova. 2020, (3): 84–88. (in Russian)

Нуруллина 2018 — Nurullina G.M. (2018) Formirovanie kul’turno-jazykovoj kompetencii uchashhihsja-bilingvov (na materiale izuchenija kategorii roda imen sushhestvitel’nyh): monografi ja. Kazan: RITS «Shkola» Publ.. 168 p. (in Russian)

Устинов 2016 — Ustinov A. Iu., Dudkina V. S. Functionalsemantic approach in Russian linguistic methodology: 20th century. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniia. Pedagogika i psikhologiia. 2016, 53 (5): 223–229.

Шакирова 1999 — Shakirova L.Z. Fundamentals of the methodology of teaching the Russian language in the Tatar school. Kazan: Magarif Publ., 1999. 350 p. (in Russian)

Шакирова 2003 — Shakirova L.Z. Methods of teaching the Russian language (based on the material of national schools). L.Z. Shakirova, R.B. Sabatkoev. St. Petersburg: Prosveshhenie Publ., Kazan: Magarif Publ., 2003. 352 p. (in Russian)

Шакирова 2008 — Shakirova L. Z. Pedagogical linguistics: concepts and technologies. Kazan: Magarif Publ., 2008. 271 p. (in Russian)

Шелякин 2001 —Sheljakin M.A. Functional grammar of the Russian language. Moscow: Nauka Publ., 2001. 388 p. (in Russian)

Юсупова 2016 — Iusupova Z. F. Linguometodic foundations of teaching Russian as a Non-native language at school: the end of the XX and the beginning of the XX1 century. Kazan: Izdatel’stvo Kazanskogo universiteta Publ., 2016. 162 p. (in Russian)

Published

2021-06-25

How to Cite

Iusupova, Z. ia F. (2021). Fundamentals of Functional-Semantic Direction in Linguistics in Their Relation to Teaching Russian Language as The Content of a Problematic Seminar for Master’s Degree Students. The World of Russian Word, (2), 98–104. https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-2-98-104

Issue

Section

Methodology