Authentic Texts on Sports in Teaching Russian as a Foreign Language: Genre Variability and Linguodidactic Value

Authors

  • Tatiana A. Sirotkina Сургутский государственный педагогический университет
  • Ekaterina M. Ananyeva Институт философии Санкт-Петербургского государственного университета
  • Elena D. Bryzgalina Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова
  • Irena R. Kuraleva Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого
  • Maria M. Sizykh Байкальский государственный университет
  • Faten M. Al-Najar Университет Абу-Даби (Объединённые Арабские Эмираты)

DOI:

https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-1-72-78

Abstract

The article discusses the possibility of using authentic texts about sports in teaching RFL, analyzes modern linguistic concepts as the basis for the practice of teaching RFL, determines the role of sports discourse in modern communication, describes the linguodidactic potential of authentic texts about sports. It is concluded that the set of topics in teaching RFL, refl ecting the essential aspects of the life of Russian society, should demonstrate to students the diversity of oral and written genres of modern Russian speech and have signifi cant linguocultural potential, which is advisable to identify against the background of correlated information relevant to the native linguistic culture of students. Working with authentic texts about sports, selected taking into account genre and style variability, stratifi ed in accordance with the requirements for the levels of Russian language profi ciency and equipped with a system of communicatively oriented tasks (including games), allows students to master not only thematic nominative and emotionally evaluative linguistic means, but also to use them in emotional situations related to sports, taking into account Russian behavioral norms, which contributes to the formation of Russian communicative competence in foreigners, including its emotional and emotive components.

Keywords:

authentic texts, sports, Russian as a Foreign language, genre variability, linguodidactic value

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Источники

Иванова и др. 1999а — Иванова Т. А., Попова Т. И., Рогова К. А. и др. Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Второй уровень. Общее владение. М.–СПб.: Златоуст, 1999.

Иванова и др. 1999b — Иванова Т. А., Попова Т. И., Рогова К. А. и др. Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Третий уровень. Общее владение. М.–СПб.: Златоуст, 1999.

Владимирова и др. 2001— Владимирова Т. Е. и др. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. Элементарный уровень. М.–СПб.: Златоуст, 2001.

Нахабина и др. 2001 — Нахабина М. М. и др. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. Базовый уровень. М.–СПб.: Златоуст, 2001.


Литература

Бахтин 1986 — Бахтин М. М. Проблема речевых жанров. В кн.: Бахтин М. М. Литературно-критические статьи. М., 1986.

Гумбрехт 2009 — Гумбрехт Х. У. Похвала красоте спорта. М.: Исторические исследования, 2009.

Добросклонская 2008 — Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ. М., 2008.

Караулов Петров 1989 — Караулов Ю. Н., Петров В. В. От грамматики текста к когнитивной теории дискурса. В кн.: ван Дейк Т.А. Язык. Познание. Коммуникация. М.: Прогресс, 1989. С. 5–11.

Малышева 2008 — Малышева Е. Г. Русский спортивный дискурс: теория и методология лингвокогнитивного исследования. Автореф. дис. … д-ра филол. наук. Омск, 2011.

Митина 2008 — Митина С. И. Философский эго-текст: бытие в культуре. Автореф. дисс. … д-ра филос. наук. Саранск, 2008.

Рогалева 2019 — Рогалева А. А. Концепция аутентичности учебного языкового текста. Балтийский гуманитарный журнал. 2019, т. 8, (1 (26)): 136–138.

Рогова 2019 — Рогова К. А. Интервью как эго-жанр: ориентиры человека культуры В сб.: Аксиологические аспекты современных филологических исследований. Тезисы докладов международной научной конференции. Екатеринбург: Издательский дом «Ажур», 2019. С. 50–52.

Сергеев, Бондарева, Праздницына 2019 — Сергеев С. А., Бондарева Е. П., Праздницына Ю. С. Специализированные тексты спортивной тематики на уроках РКИ. В сб.: Лингвистика ХХI века: традиции и инновации: сб. науч. статей к 30-летнему юбилею Санкт-Петербургского института иностранных языков. Серия «Концептуальный и лингвальный миры». СПб., 2019. С. 484–489.

Слотердайк, Хайнрихс 2015 — Слотердайк П., Хайнрихс Г. Солнце и смерть. Диалогические исследования. М.: Издательство Ивана Лимбаха, 2015.

Андрюшина и др. 2009 — Андрюшина Н. П. и др. Требования по русскому языку как иностранному. Первый уровень. Общее владение. Второй вариант. М. – СПб.: Златоуст, 2009.

Хорохордина 2018 — Хорохордина О. В. Лингвистические основания и методические принципы современного учебника по русскому языку как иностранному для продвинутого этапа обучения. Ценности и смыслы. 2018 (5 (57)): 152–167.

Шаховский 2009 — Шаховский В. И. Язык и эмоции в аспекте лингвокультурологии: учеб. пособ. по дисциплинам по выбору «Язык и эмоции» и «Лингвокультурология эмоций» для студ., магистрантов и асп. Ин-та иностр. яз. Волгогр. гос. пед. ун-та. Волгоград: Перемена, 2009.

Sloterdijk 2009 — Sloterdijk P. Du must dein Leben ändern. Über Religion, Artistik und Anthropotechnik, 2009. S.48–49.


References

Бахтин 1986 — Bahtin M. M. Th e problem of speech genres. In: Bahtin M.M. Literaturno-kriticheskie stat’i. Moscow, 1986. P. 428–472. (In Russian)

Гумбрехт 2009 — Gumbreht H. U. Praise for the beauty of the sport. Moscow, 2009 (In Russian)

Добросклонская 2008 — Dobrosklonskaya T. G. Medialinguistics: a systematic approach to learning the language of the media. Мoscow, 2008. (In Russian)

Караулов Петров 1989 — Karaulov Ju. N., Petrov V. V. From grammar of text to cognitive discourse theory. In: T.A. van Dejk. Jazyk. Poznanie. Kommunikacija. M.: Progress, 1989. P. 5–11. (In Russian)

Малышева 2008 — Malysheva E. G. Russian sports discourse: theory and methodology of linguo-cognitive research. Author’s abstract. dis. … Dr. Filol. sciences. Omsk, 36 p. (In Russian)

Митина 2008 — Mitina S. I. Philosophical his-text: being in culture. Author. diss. ... Doctor of Philosophy. Saransk, 43 p. (In Russian)

Рогалева 2019 — Rogaleva A. A. The concept of authenticity of educational language text. Baltijskij gumanitarnyj zhurnal. 2019, v. 8, (1 (26)): 136 – 138. (In Russian)

Рогова 2019 — Rogova K. A. Interview as his-genre: landmarks of a person of culture. In: Aksiologicheskie aspekty sovremennyh fi lologicheskih issledovanij. Tezisy dokladov mezhdunarodnoj nauchnoj konferencii. Ekaterinburg: Izdatel’skij dom «Azhur», 2019. P. 50–52. (In Russian)

Сергеев, Бондарева, Праздницына 2019 — Sergeev S. A., Bondareva E. P., Prazdnicyna Y. S. Specialized texts on sports topics in the lessons of RKI. In: Lingvistika ХХI veka: tradicii i innovacii: sb. nauch. statej k 30-letnemu yubileyu Sankt-Peterburgskogo instituta inostrannyh yazykov. Seriya «Konceptual’nyj i lingval’nyj miry». Sankt-Peterburg, 2019. P. 484–489. (In Russian)

Слотердайк, Хайнрихс 2015 — Sloterdajk P., Hajnrihs G. Sun and death. Dialogue research. Moscow: Izdatel’stvo Ivana Limbaha, 2015(In Russian)

Андрюшина и др. 2009 — Andryushina N. P. & oth. Requirements for Russian as a foreign language. First level. Shared ownership. Second level. Moscow–Sankt-Peterburg.: Zlatoust, 2009. 32 s. (In Russian)

Хорохордина 2018 — Khorokhordina O. V. Linguistic foundations and methodological principles of a modern textbook on Russian as a foreign language for an advanced stage of education. Cennosti i smysly. 2018 (5 (57)): 152–167. (In Russian)

Шаховский 2009 — Shahovskij V. I. Language and emotions in the cultural linguistics: textbook in elective subjects “Language and Emotions” and “Linguoculturology of Emotions” for students, undergraduates and postgraduates of Institute of foreign lang., Volgogr. state ped. university. Volgograd: Peremena, 2009. (In Russian)

Sloterdijk 2009 — Sloterdijk P. Du must dein Leben ändern. Über Religion, Artistik und Anthropotechnik, 2009. P.48–49.

Published

2021-03-25

How to Cite

Sirotkina, T. A., Ananyeva, E. M., Bryzgalina, E. D., Kuraleva, I. R., Sizykh, M. M., & Al-Najar, F. M. (2021). Authentic Texts on Sports in Teaching Russian as a Foreign Language: Genre Variability and Linguodidactic Value. The World of Russian Word, (1), 72–78. https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-1-72-78

Issue

Section

Methodology