Project Work with Foreign Audience in Teaching Russian Language: Organization Experience of the Project “Symbols of Russia”

Authors

  • Natalia S. Shubina Petrozavodsk State University Petrozavodsk, Lenin avenue, 33

DOI:

https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-1-79-86

Abstract

The article presents the experience of organizing project work with foreign students within the discipline “Russian Area Studies” on the example of Chinese students studying under the double diploma program at Petrozavodsk State University and at Anhui Pedagogical University of the People’s Republic of China in the “Philology” fi eld. In the research work there were used methods of perspective modeling of educational situations, methods of interpretive and contextual analysis, as well as monitoring of students’ work during the implementation of the project and summarizing personal practical experience in the educational process. The article describes principles and stages of work on the “Symbols of Russia” project. The implementation of each stage of the project in the foreign audience, in particular the Chinese one, has its own specifi c features. The author analyzes some diffi culties of foreign students, who are not familiar with Russian realities, in their choosing symbols that refl ect the character, mentality and spiritual orientations of the Russian people; shortcomings in the independent selection of the material and description of the chosen symbol due to insuffi cient fl uency in the Russian language; mistakes in the presentation preparation; shortcomings in the report presentation to the audience. The article indicates linguistic and cultural potential of particular cultural, architectural, technical, and other symbols, as well as the ways of adapting the description of Russian artifacts for foreign students who speak Russian at diff erent levels, and gives some recommendations to teachers planning to organize project activities for foreign-language audience.

Keywords:

effective teaching methods, project method, country and area studies, language studies, symbols of Russia

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Источники

Мультимедийный лингвострановедческий словарь «Россия». Инновационный сетевой проект. М.: Государственный институт русского языка им. А.С. Пушкина, 2014-2020 г. URL: https://ls.pushkininstitute.ru


Литература

Авилова, Кислякова 2017 — Авилова Е. Р., Кислякова Н. Х. Метод проектов: история возникновения, типология, структура. В сб.: История России и Татарстана: итоги и перспективы энциклопедических исследований: сборник статей итоговой научной конференции научных сотрудников Института татарской энциклопедии и регионоведения АН РТ. Казань: Академия наук Республики Татарстан, 2017. С. 143-147.

Антюхов 2010 — Антюхов А. В. Проектное обучение в высшей школе: проблемы и перспективы. Высшее образование в России. 2010 (10): 26-29.

Буре 2017 — Буре Н. А. Проектная деятельность и использование новых информационных технологий на занятиях по русскому языку в иностранной аудитории. Вестник научных конференций. 2017 (1-2 (17)): 27–30.

Вьюнов 2017 — Вьюнов Ю. А. Русский культурный архетип: страноведение России: учебное пособие. Москва : Издательство «Флинта», 2017. 496 с.

Дмитриева 2018 — Дмитриева Д. А. Применение метода проектов при обучении русскому языку иностранных студентов-медиков. Карельский научный журнал. 2018. Т.7, (1 (22)): 25–28.

Казабеева 2014 — Казабеева В. А. Метод проектов в обучении иностранных студентов русскому языку. Актуальные проблемы естественных и гуманитарных наук. 2014, ( 4–2): 137–139.

Казакова 2013 — Казакова Е. В. Метод проектов в системе педагогических технологий обучения русскому языку как иностранному. Известия Волгоградского государственного технического университета. 2013. Т.12, (2 (105)): 101–105.

Евстратова, Исаева, Лешуков 2018 — Проектное обучение: практики внедрения в университетах. Евстратова Л. А., Исаева, Н. В., Лешукова О. В. (ред.). М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2018. 152 с.

Тер-Минасова 2008 — Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Слово / Slovo, 2008. 264 с.

Токарева 2004 — Токарева Н. Д. Россия и русские: учебное пособие по страноведению для изучающих русский язык. Дубна: Издательство Феникс+, 2004. 376 с.

Чиркова 2020 — Чиркова В. М. Основные принципы и этапы проектной деятельности учащихся при изучении иностранного языка. Региональный вестник. 2020, (2 (41)): 60–62.


References

Авилова, Кислякова 2017 — Avilova E. R., Kisliakova N. Kh. Project method: origin, typology, structure. In: Proceedings of the conference: Istoriia Rossii i Tatarstana: itogi i perspektivy entsiklopedicheskikh issledovanii (Russia, Kazan’, 31 may). Kazan’, 2017. P. 143–147. (in Russian)

Антюхов 2010 — Antiukhov A. V. Higher school project education: challenges and perspectives. In: Vysshee obrazovanie v Rossii. 2019, (10): 26–29. (in Russian)

Буре 2017 — Bure N. A. Project work and using new information technologies in Russian language classes with a foreign audience. In: Vestnik nauchnykh konferentsii. 2017, (1–2 (17)): 27–30. (in Russian)

Вьюнов 2017 — V’iunov, Iu. A. Russian cultural archetype: Russian country studies. Moscow, 2017. (in Russian)

Дмитриева 2018 — Dmitrieva D. A. Applying of the project method in teaching Russian to foreign students of medical department. In: Karel’skii nauchnyi zhurnal. 2018, vol. 7, (1 (22)): 25–28. (in Russian)

Казабеева 2014 — Kazabeeva V. A. Project method in teaching Russian language to foreign students. In: Aktual’nye problemy estestvennykh i gumanitarnykh nauk. 2014, (4–2): 137–139 (in Russian)

Казакова 2013 — Kazakova E. V. Method of projects in the system of pedagogical technologies of teaching Russian as a foreign language. In: Izvestiia Volgogradskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta. 2013, vol. 12, (2 (105)): 101–105. (in Russian)

Евстратова, Исаева, Лешуков 2018 — Project training: implementation practice in universities. Evstratova L. A, Isaeva N. V., Leshukov O. V. (ed.). Moscow, 2018 (in Russian)

Тер-Минасова 2008 — Ter-Minasova S. G. Language and intercultural communication. Moscow, 2008. (in Russian)

Токарева 2004 — Tokareva N. D. Russia and Russians. Dubna, 2004 (in Russian).

Чиркова 2020 — Chirkova V. M. Basic principles and stages of students’ project work in foreign language learning. In: Regional’nyi vestnik. 2020, (41): 60-62. (in Russian)

Published

2021-03-25

How to Cite

Shubina, N. S. . (2021). Project Work with Foreign Audience in Teaching Russian Language: Organization Experience of the Project “Symbols of Russia”. The World of Russian Word, (1), 79–86. https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-1-79-86

Issue

Section

Methodology