The Whole Life is a Theater! Reception of Russian Literature in the Minds of Foreign Citizens Through Classes in a Theater Studio (in the Program of the Preparatory Faculty)

Authors

  • Olesya I. Akifi Belgorod State Technological University named after V. G. Shukhov
  • Elena N. Legochkina Belgorod State Technological University named after V. G. Shukhov
  • Alina I. Kuzkina Belgorod State Technological University named after V. G. Shukhov

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.411

Abstract

The purpose of the proposed research is to substantiate the relevance and necessity of introducing elements of theatricalization (in the form of a theater studio) into the main program of the preparatory faculty for foreign citizens in order to increase motivation for learning the Russian language and Russian culture, as well as the formation of a secondary linguistic personality. The real practical long-term experience of using different types of theatricalization and the stages of formation of a theater studio at the preparatory faculty were used as research materials. The methodological basis is the materials of scholarly research of colleagues, methods of analysis and comparison of the results of mastering the Russian language. During the practical experiment, the research methods of analytical generalization of the results, the method of practical modeling, the method of abstraction, observation, and the study of the products of listeners’ creative work were used in order to identify progress (or its lack) in the assimilation of the Russian language and the implementation of the reception. Education is one of the powerful levers of the “soft power” policy, and therefore it is important to find new effective and interesting types of classes. Russian language and culture studies are supported by the addition of optional courses to the standard program that take into account the interests of foreign citizens. Russian literature reception plays an important role in the formation of a common cultural background, as well as forms an understanding of the Russian character, which is important for a better socio-cultural adaptation.

Keywords:

theatricalization, theater studio, literature for foreign citizens, methods of work of a theater studio, training at the preparatory faculty, reception of a literary text, secondary linguistic personality

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ЛИТЕРАТУРА

Аркатова, Казинцева 2021 — Аркатова О. Г., Казинцева Н.О. Театрально-педагогические технологии как средство социокультурной адаптации иностранных студентов. В сб.: Запад и Восток в диалоге культур. Сб. мат-лов Х Междунар. науч.-практич. конф. Липецк, 22–26 апреля 2021 г. Царькова В.Б., Люлюшин А.А. (ред.). Липецк: Липецкий гос. пед. ун-т имени П.П. Семенова-Тян-Шанского, 2021. С. 25–29.

Иванова 2022 — Иванова Н. В. Интерферирующее влияние клипового чтения и пути его преодоления в обучении иностранным языкам. В сб.: Иностранные языки в контексте межкультурной коммуникации: мат-лы докладов XIV Всерос. науч.-практич. конф. с междунар. участием. Саратов, 24–25 февраля 2022 г. Саратов: Саратовский источник, 2022. С. 149–154.

Кузнецова, Шермет 2022 — Кузнецова О. З., Шермет А. А. Эмоциональный интеллект как составляющая образования будущего специалиста. Мир науки, культуры, образования. 2022, 6 (97): 284–286.

Кулибина 2001 — Кулибина Н. В. Зачем, что и как читать на уроке: художественный текст при изучении русского языка как иностранного. СПб.: Златоуст. 2001. 324 с.

Левакин 2012 — Левакин Н. Н. Художественная рецепция как литературоведческое понятие (к вопросу понимания термина). Известия ПГЛУ им. В. Г. Белинского. 2012, (27): 308–310.

Пантыкина 2022 — Пантыкина Н. И. К вопросу о педагогической импровизации в обучении иностранному языку. В сб.: Современные тенденции развития фундаментальных и прикладных наук: Мат-лы V Всерос. науч.-практич. конф. с междунар. участием. Брянск, 25 января 2022 г. Коньшакова С. А. (ред.). Брянск: Брянский гос. инж.-технолог. ун-т, 2022. С. 61–63.

Романичева 2020 — Романичева Е. С. Текстовая деятельность как одно из условий успешной реализации метапредметного подхода к обучению. Мир русского слова. 2020, (3): 95–101.

Шлейермахер 2004 — Шлейермахер Ф. Герменевтика. СПб.: Европейский дом, 2004. 242 с. Carr N. 2008 — Carr N. Is Google Making Us Stupid? The Atlantic. 2008. URL: http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/07/is-google-makingusstupid/306868 (дата обращения: 15.11.2022).

Published

2024-08-29

How to Cite

Akifi , O. I., Legochkina, E. N., & Kuzkina, A. I. (2024). The Whole Life is a Theater! Reception of Russian Literature in the Minds of Foreign Citizens Through Classes in a Theater Studio (in the Program of the Preparatory Faculty). The World of Russian Word, (4), 95–101. https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.411

Issue

Section

Methodology