The Russian Language of Professional Communication: Linguistic and Linguodidactic Aspects

Authors

  • Olga A. Uskova Moscow State Linguistic University
  • Elena V. Kozhevnikova Voronezh State University

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.412

Abstract

The article deals with the problems of functioning and description of the Russian language in the professional sphere of communication in the real and virtual environment, the principles of description of the meta-languages of professional communication, as well as linguistic and linguodidactic foundations of teaching Russian as a foreign language in educational-professional and professional spheres. The retrospective of the formation and development of the categorical thesaurus of the linguistic representation of the professional sphere of communication allowed us to justify the definition of professional communication metalanguage adopted in this study and to formulate the principles of its description of professional communication metalanguages (thematic and situational conditioning, conceptual, intensional and style systems of the metalanguage). The conducted research has shown that metalanguages of professional communication, depending on the communication environment (real or virtual), use different linguistic means to verbalize intents, which led, firstly, to the formation of a hybrid form of spoken and written speech in the virtual environment, secondly, to the removal of restrictions on the normativity of professional speech, thirdly, to the mixing of genres of texts of spoken and written speech. According to the authors, the noted linguistic features of the current state of metalanguages of professional communication should be taken into account in the development of linguistic materials for teaching Russian language of professional communication and language of specialty, between which there are significant differences, the objectives and content of teaching Russian as a foreign language. Special attention is paid to socio-cultural competence when learning the metalanguage of professional communication and the language of specialty, expediency of using the professional-oriented and linguocultural approaches in its formation has been substantiated. Based on the analysis of the manuals textbooks, the need to create a bank of model texts and language materials for each level of Russian language of professional competence from A2 to C1 was proved.

Keywords:

Russian language of professional communication, metalanguage of professional communication, language of specialty, real/virtual communication environment, media text

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ИСТОЧНИКИ

Журавлева и др. 2007 — Журавлева Л. С., Калиновская М. М., Клобукова Л. П., Трушина Л. Б., Ускова О. А., Хавронина С. А. Русский язык в профессиональной сфере общения. Модуль «Бизнес». Лингводидактическое описание целей и содержания обучения. Типовой тест. Базовый уровень (А2) . М.: Русский язык. Курсы, 2007. 68 c.

Кожевникова, Саввина, Вязовская 2020 — Кожевникова Е. В., Саввина С. Л., Вязовская В. В. Русский язык в общественно-политической сфере общения. Основной курс: учеб. пособие для изучающих русский язык как иностранный: в 2 ч. Ч. 1. Кожевникова Е. В. (ред.). Воронеж: Издательский дом ВГУ, 2020. 150 с.

Лингвистический энциклопедический словарь 1990 — Лингвистический энциклопедический словарь. Ярцева В. Н. (ред.). М.: Советская энциклопедия, 1990. 683 c.

Ускова, Трушина 2009 — Ускова О. А., Трушина Л. Б. Элитный персонал и К°. Русский язык делового общения (продвинутый сертификационный уровень): учеб. комплекс. М.: Русский язык. Курсы, 2009. 288 с.

Ускова, Саакян 2019 — Ускова О. А., Саакян Л. Н. Мир говорит на русском (теоретические и прикладные аспекты обучения русскому языку как иностранному) : учеб.-методич. пособие. М.: Русская речь, 2019. 176 с.

ЛИТЕРАТУРА

Журавлева и др. 2003 — Журавлева Л. С., Калиновская М. М., Клобукова Л. П., Михалкина И. В., Трушина Л. Б., Ускова О. А., Хавронина С. А. Концепция государственной системы тестирования по русскому языку (модуль «Бизнес»). В сб.: Русское слово в мировой культуре. Мат-лы Х Конгресса МАПРЯЛ. Санкт-Петербург, 30 июня — 5 июля 2003 г. Методика преподавания русского языка: традиции и перспективы. В 4 т. Т. IV. Проблемы преподавания русского языка: обучение и контроль. СПб., 2003. С. 255–262.

Изаренков 1990 — Изаренков Д. И. Базисные составляющие коммуникативной компетенции и их формирование на продвинутом этапе обучения студентов-нефилологов. Русский язык за рубежом.1990, 4 (126): 54–60.

Кожевникова 2020 — Кожевникова Е. В. Комплексный подход к работе с медиатекстом в китайской аудитории. Мир русского слова. 2020, 2: 95–99.

Костомаров 2005 — Костомаров В. Г. Наш язык в действии. Очерки современной русской стилистики. М.: Гардарики, 2005. 287 c.

Костомаров 2014 — Костомаров В. Г. Язык текущего момента: понятие правильности. СПб.: Златоуст, 2014. 220 c.

Ле Тхи Фыонг Линь 2020 — Ле Тхи Фыонг Линь. Лингвокультурологический аспект бизнес-коммуникации в условиях виртуальной среды общения (на материале электронной деловой переписки) . Дис. … канд. филол. наук. М., 2020.

Попова 2022 — Попова Т. И. Модель характеристики текстов в лингводидактическом описании компетенций в сфере русского языка как иностранного (уровень В2). В сб.: Динамика языковых и культурных процессов в современной России. Вып. 7: Мат-лы VII Конгресса РОПРЯЛ (г. Екатеринбург, 6–9 октября 2021 года) . СПб., 2022. С. 1444–1449.

Пражский лингвистический кружок 1967 — Пражский лингвистический кружок: сборник статей. Кондрашева Н. А. (ред.). М.: Прогресс, 1967. 559 с.

Пугачев 2016 — Пугачев И. А. Профессионально ориентированное обучение русскому языку как иностранному: теория, практика, технологии. М.: Российский ун-т дружбы народов, 2016. 483 с.

Рогова 2011 — Рогова К. А. Текст: теоретические основания и принципы анализа. CПб.: Златоуст, 2011. 464 с.

Ускова 2006 — Ускова О. А. Метаязык бизнеса в языковом пространстве. М.: Ред. изд. совет МОЦ МГ, 2006. 214 с.

Published

2024-08-29

How to Cite

Uskova, O. A., & Kozhevnikova, E. V. (2024). The Russian Language of Professional Communication: Linguistic and Linguodidactic Aspects. The World of Russian Word, (4), 102–111. https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.412

Issue

Section

Methodology