Symbolic-Semantic Originality Components of the Artistic World Model of the Story “Pilgrim” by Ivan S. Shmelev

Authors

  • Elena Yu. Shestakova Northern (Arctic) Federal University

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.107

Abstract

The purpose of the article is to reveal the originality of the figurative and motivic structure of the story by Russian emigre writer of the first wave, Ivan S. Shmelev. Images and motifs are considered as significant components of the artistic model of the text, allowing to identify the author’s value systems and the specifics of the linguistic organization of the work. The novelty of the study lies in the consideration of the text from the point of view of its world-modeling specificity. To achieve the stated goal, comparative historical, biographical methods, and the method of descriptive poetics were used. The results obtained during the study showed that the figurative-motive system of the story is included in the Christian context. Significant worldmodeling components of the work are the Easter motif, motifs of “childhood”, joy, holiness, righteousness, crying, miracle, fabulousness, abundance, spiritual purity, simplicity, spiritual kinship, silence, death, trinity, the image of light. Special attention is paid to the image of the child, who is the leading world-modeling category in the text. The artistic model of the world of “Bogomolye” (“Pilgrimage”) is structured from the point of view of the characteristics of child’s worldview. The chronotope of the garden-paradise and the “holy road” become important world-modeling universals in the story. In “Bogomolye” (“Pilgrimage”) the reader is presented with an image of a “golden” happy childhood, an idyllic world filled with love and a feeling of spiritual kinship of everyone with everyone. Particular attention is paid to identifying the specific color scheme of the figurative system of the story, full of deep symbolism. Along with the image of the hero, the narrative structure of the work contains the image of the author, which brings a nostalgic tone to the text. At the end, the author’s understanding of the motive of death, which reflected the intensity of the writer’s spiritual quest, is substantiated. Keywords: Ivan S. Shmelev, story “Bogomolye” (“Pilgrimage”), artistic world model, image, motive, symbol, semantics.

Keywords:

Ivan S. Shmelev, story “Bogomolye” (“Pilgrimage”), artistic world model, image, motive, symbol, semantics

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ИСТОЧНИКИ

Ильин 1996 — Ильин И. А. Собрание сочинений: в 10 т. Т. 6. Кн. 1. М.: Русская книга, 1996. 557 с.

Шмелёв 2012 — Шмелёв И. С. Богомолье: повести и рассказы. М.: Детская
ЛИТЕРАТУРА
, 2012. 364 с.

ЛИТЕРАТУРА

Аванесян 2020 — Аванесян И. Б. Художественная модель мира в произведениях отечественных писателей конца XX — начала XXI в. в парадигме христианской духовности. Автореф. дис. … канд. филол. наук. Ставрополь, 2020. 20 с.

Бугакова 2016 — Бугакова Н. Б. Религиозная лексика и особенности ее употребления на примере произведения И. С. Шмелёва «Богомолье». Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016, 6 (60). Ч. 2: 45–47.

Гарипова 2021 — Гарипова Г. Т. Принципы миромоделирования в русской прозе XX века. Автореф. дис. … д-ра филол. наук. Владимир, 2021. 42 с.

Давыдова 2007 — Давыдова Е. Н. Мотив дома в хронотопической структуре повести И. С. Шмелёва «Богомолье». Сибирский филологический журнал. 2007, (1): 48–60.

Дулова, Николаев 2019 — Дулова С. А., Николаев Н. И. Проза Гайто Газданова в контексте меняющейся художественной картины мира. Litera. 2019, (4): 128–134.

Ельчанинов 1990 — Ельчанинов А. В. Записи. Париж: YMCA-PRESS, 1990. 173 с.

Есаулов 2004 — Есаулов И. А. Пасхальность русской словесности. М.: Кругъ, 2004. 560 с.

Захарова 2015 — Захарова В. Т. Поэтика прозы И. С. Шмелёва. Н. Новгород: Минин. ун-т, 2015. С. 45–50.

Ибатуллина 2013 — Ибатуллина Г. М. Рефлексия и принципы жанрового миромоделирования. Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013, 12 (30). Ч. 1: 92–94.

Ильин 2009 — Ильин И. А. «Святая Русь». «Богомолье» Шмелёва. В сб.: Духовный путь Ивана Шмелёва: статьи, очерки, воспоминания. М.: Сибирская Благозвонница, 2009. С. 48–57.

Ильин, Шмелёв 2000 — Ильин И. А., Шмелёв И. С. Переписка двух Иванов: в 3 т. Т. 2. М.: Русская книга, 2000. 573 с.

Исупов 2012 — Исупов К. Г. Детскость. Universum: Вестник Герценовского университета. Народное образование. Педагогика. 2012, (1): 224–226.

Крупин 2009 — Крупин В. Н. Иван Шмелёв как выразитель идеи Святой Руси. В сб.: Духовный путь Ивана Шмелёва: статьи, очерки, воспоминания. М.: Сибирская Благозвонница, 2009. С. 310–314.

Кульман 2009 — Кульман Н. К. [Рец. на кн.:] Ив. Шмелёв. «Богомолье». В сб.: Духовный путь Ивана Шмелёва: статьи, очерки, воспоминания. М.: Сибирская Благозвонница, 2009. С. 325–328.

Ларина 2018 — Ларина Н. А. Миромоделирующие универсалии в малой прозе Леонида Андреева и Валерия Брюсова. Автореф. дис. … д-ра филол. наук. М., 2018. 38 с.

Левина 2022 — Левина Н. Н. Специфика художественного миромоделирования в поэзии Н. Циликина. Вестник угроведения. 2022, (3): 453–462.

Любомудров 2009 — Любомудров А. М. Богоищущая душа. Духовное и мирское в творческой судьбе И. С. Шмелёва. В сб.: Духовный путь Ивана Шмелёва: статьи, очерки, воспоминания. М.: Сибирская Благозвонница, 2009. С. 227– 282.

Солнцева 2007 — Солнцева Н. М. Иван Шмелёв. Жизнь и творчество: жизнеописание. М.: Эллис Лак, 2007. 510 с.

Сотков 2016 — Сотков В. А. Специфика образа героя-праведника в творчестве И. С. Шмелёва (на материале дилогии «Лето Господне» и «Богомолье»). Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016, 8–16 (62): 57–61.

Терешкина 2015 — Терешкина Д. Б. Поэтика художественного отождествления Сергию Радонежскому в повести Ивана Шмелёва «Богомолье». Современные проблемы науки и образования. 2015, (1). URL: https://science-education.ru/ru/ article/view?id=19140&ysclid=lnhf7rd36q495349848 (дата обращения: 10.10.2023).

Хадынская 2020 — Хадынская А. А. Георгий Иванов и Игорь Чиннов: специфика гротескного миромоделирования. Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры. 2020, 2 (197). Т. 26: 67–88.

Чумакевич 1994 — Чумакевич Э. В. Духовно-нравственное становление личности героя в дилогии И. С. Шмелёва «Богомолье» и «Лето Господне» . Автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 1994. 22 с.

Шешунова 2006 — Шешунова С. В. Национальный образ мира в русской литературе: П. И. Мельников-Печерский, И. С. Шмелёв, А. И. Солженицын. Автореф. дис. … д-ра филол. наук. Дубна, 2006. 42 с.

Published

2024-11-05

How to Cite

Shestakova, E. Y. (2024). Symbolic-Semantic Originality Components of the Artistic World Model of the Story “Pilgrim” by Ivan S. Shmelev. The World of Russian Word, (1), 64–71. https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.107

Issue

Section

Language and literature