Creating a Reasoning Text within the Framework of an Online Discussion

Authors

  • Natalia V. Novak St. Petersburg State University
  • Elena V. Sokolova St. Petersburg State University
  • Kira A. Shchukina St. Petersburg State University

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.111

Abstract

The article is devoted to the creation of a reasoning text in the process of organizing and conducting an online discussion in a foreign audience in Russian as a foreign language classes using the tools of the MS Teams online platform. The basic principles of working with the group are shown by the example of a discussion-dispute on the popular topic of “Professional burnout in the age of online learning”. Within the framework of the lesson, several stages are highlighted, their features are described in a similar way, the functional and semantic types of speech are indicated, which are being worked on at each stage (explanation, argumentation, instructions). It describes the part of the functionality of the MS Teams online platform that best meets the tasks of working with a foreign audience, and provides examples of effective use of such tools. Different options for structuring each stage of the lesson are considered. The educational potential of role-playing games is demonstrated, and scenarios for their construction of varying degrees of complexity are proposed. The article is applied in nature and aims to disseminate the experience of effective teaching of the creation of a reasoning text by the example of working with foreign students who speak Russian at the B1+ level, as part of ethnically mixed groups. The work is based on a textual typology developed by the staff of the Department of Russian Language and Teaching Methods of St. Petersburg State University by K. A. Rogova, D. V. Kolesova, T. I. Popova, O. V. Khorokhordina, N. V. Shkurina, I. M. Voznesenskaya and I. A. Gonchar and is implemented within the framework of a communicative activity approach. The authors propose to the teaching community another way of teaching the functional and semantic types of speech using modern technical education and achievements of methodological science.

Keywords:

online discussion, discussion-dispute, text-reasoning, argumentative text, text-explanation, text-instruction

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ЛИТЕРАТУРА

Беседина 2011 — Беседина Е. В. Особенности аргументативного дискурса личностей с когнитивным стилем «когнитивная простота». Научный журнал КубГАУ. 2011, 66 (2). URL: http://ej.kubagro.ru/2011/02/pdf/42.pdf (дата обращения: 01.02.2024).

Болсуновская 2015 — Болсуновская Л. М. Лексические средства выражения позиции автора в русском и англоязычном научно-техническом письменном дискурсе (на материале текстов по геологии). Научный журнал КубГАУ. Филологические науки. 2015, № 114: 488–509.

Бочкова 2010 — Бочкова Н. В. Как вести дискуссию? Открытый урок. Первое сентября. 2010. URL: http://festival.1september.ru/articles/582172 (дата обращения: 02.02.2016).

Вознесенская, Шкурина 2017 — Вознесенская И. М., Шкурина Н. В. Объяснение. В кн.: Функционально-смысловые единицы речи: типология, исходные модели и принципы развертывания. Рогова К. А. (ред.). СПб.: Златоуст, 2017. 320 с.

Данилова 2018 — Данилова Н. В. Средства выражения авторского мнения в научно-популярном дискурсе. Молодой ученый. 2018, 23 (209): 438–441.

Кибрик 2015 — Кибрик А. А. Когнитивный анализ дискурса: локальная структура. В кн.: Язык и мысль. Современная когнитивная лингвистика. Кибрик А. А., Кошелев А. Д. (ред.). М.: Языки славянской культуры, 2015. С. 595–638.

Колесова 2017 — Колесова Д. В. Аргументация. В кн.: Функционально-смысловые единицы речи: типология, исходные модели и принципы развертывания. Рогова К. А. (ред.). СПб.: Златоуст, 2017. 320 с.

Лысенкова, Соколова 2016 — Лысенкова Е. Е., Соколова Е. В. Инновации в современной школе: самоцель или помощь в работе? Мир русского слова. 2016, (1): 89–94.

Новак, Щукина 2016 — Новак Н. В., Щукина К. А. Дискуссия как аутентичная речевая ситуация. Динамика языковых и культурных процессов в современной России. 2016, (5): 2168–2173.

Новак, Щукина 2017 — Новак Н. В, Щукина К. А. ПОПС-формула как инструмент подготовки к дискуссии на начальном этапе обучения в азиатской аудитории. В сб.: Актуальные проблемы гуманитарного знания в техническом вузе: сб. науч. тр. VI Междунар. науч.-метод. конф., 26–27 октября 2017 г. СПб.: С.-Петерб. горный ун-т, 2017. С. 314–318.

Новак, Щукина 2018 — Новак Н. В., Щукина К. А. Обучение созданию аргументативного типа текста на начальном этапе обучения в китайской аудитории. Русский язык как иностранный и методика его преподавания. 2018, (29): 27–33.

Хорохордина 2017 — Хорохордина О. В. Инструкция. В кн.: Функционально-смысловые единицы речи: типология, исходные модели и принципы развертывания. Рогова К. А. (ред.). СПб.: Златоуст, 2017. 320 с.

Щукина 2019 — Щукина К. А. Особенности проведения онлайн-урока в режиме 1-группа. В кн.: Методика проведения онлайн-урока в рамках педагогики сотрудничества: учеб.-метод. пособие. Попова Т. И. (ред.). СПб.: Изд-во С.-Петерб. унта, 2019. С. 82–93.

Published

2024-11-05

How to Cite

Novak, N. V., Sokolova, E. V., & Shchukina, K. A. (2024). Creating a Reasoning Text within the Framework of an Online Discussion. The World of Russian Word, (1), 100–107. https://doi.org/10.21638/spbu30.2024.111

Issue

Section

Methodology