Methodical Problems of Oratory

Authors

  • Anatoliy V. Steshov Военно-космическая академия имени А. Ф. Можайского https://orcid.org/0009-0004-7855-3008
  • Maria A. Steshova Санкт-Петербургский гуманитарный университет профсоюзов https://orcid.org/0009-0004-7855-3008

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.401

Abstract

The article sets out the content of a little-studied section of rhetorical science — oratory, mastering knowledge of which can lead to the highest level of rhetorical competence, the rhetorical art. The concept of public persuasive speech and parameters of its style for perfect orators are considered. Three methodical problems of oratory that have not yet been solved are discussed. The first problem is that there is no idea about the oratory method. For all sections, kinds and types of rhetoric there can be the only one method, therefore, as a solution of this problem, it is proposed to consider the model of oratory method as identical to the model of rhetoric method. The second problem is the lack of development of the conception of rhetorical invention as the first stage of rhetorical canon. Relying on the model of oratory method and the law of rhetorical speech, the authors are presenting the solution of this problem in the form of a graphic scheme of the conception of invention as a complex of settings for thinking according to the method. The third problem of oratory is the neсessity to determine the methodology of development of persuasive speech idea. Based on the conception of rhetorical invention, the visual scheme of unified construction of ideas is developed. The authors’ visual models are applied to explain three methodical problems of oratory as the highest section of rhetoric, which constitutes the novelty of the research. So far as oratory is at crossroads of many fundamental and speech sciences, the author’s research methodology is based on the symbolic approach as one of directions of synergetics. Graphic models made it possible to develop the methodology of teaching rhetoric according to the classical canon of Aristotle’s rhetoric, what is necessary for the formation of rhetorical competence of a speaker.

Keywords:

oratory, public persuasive speech, rhetorical competence, persuasion paradigm, model of oratory method, conception of rhetorical invention, speech idea

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

ЛИТЕРАТУРА

Аннушкин 2021 — Аннушкин В. И. История русской риторики. Хрестоматия. 5‑е изд. М.: Флинта, 2021. 417 с. .

Апресян 1972 — Апресян Г. З. Ораторское искусство. 2‑е изд. М.: МГУ, 1972. 255 с.

Апресян 1978 — Апресян Г. З. Ораторское искусство. 3‑е изд. М.: МГУ, 1978. 280 с.

Баева 2005 — Баева Т. Т. Риторическая концепция Аристотеля в схеме А. В. Стешова «Разработка замысла речи». Записки Горного института. 2005, 160 (1): 117–121.

Берков, Яскевич 2007 — Берков В. Ф., Яскевич Я. С. Логика и риторика. Хрестоматия. 2‑е изд. Мн.: ТетраСистемс, 2007. 736 с.

Буало 2010 — Буало Н. Поэтическое искусство. СПб.: Азбука, 2010. 176 с.

Кошанский 1832 — Кошанский Н. Ф. Частная реторика. СПб.: Изд-во Имп. Акад. наук, 1832. 162 с.

Лебон 2020 — Лебон Г. Психология народов и масс. М.: АСТ, 2020. 384 с.

Ломоносов 1952 — Ломоносов М. В. Краткое руководство к красноречию. М.: Изд-во АН СССР, 1952. 322 с.

Мехта, Аннушкин 2012 — Мехта А., Аннушкин В. И. Содержание и эволюция термина «ораторика». Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Русский и иностранные языки и методика их преподавания. 2012, (3): 44–49.

Пассов 2009 — Пассов Е. И. Терминосистема методики, или Как мы говорим и пишем. СПб.: Златоуст, 2009. 125 с.

Рождественский 2015 — Рождественский Ю. В. Теория риторики. 6‑е изд. М.: Флинта, 2015. 544 с.

Серебренников 1791 — Серебренников А. Н. Краткое руководство к оратории Российской, сочиненное в Лаврской семинарии в пользу юношества, красноречию обучающегося. М., 1791. 192 с.

Солодова 2016 — Солодова Е. А. Новые модели в системе образования. Синергетический подход. М.: Либроком, 2016. 344 с.

Стешов 2014 — Стешов А. В. Риторика для лидера. СПб.: НОУ «Экспресс», 2014. 70 с.

Стешов, Стешова 2013 — Стешов А. В., Стешова М. А. Методика риторической разработки публичной речи. Вестник Санкт-Петербургской юридической академии. 2013, 2 (19): 98–106.

Стешов, Стешова 2020 — Стешов А. В., Стешова М. А. Методология познания риторики ХХI века. В сб.: Научно-педагогический альманах «Актуальные проблемы профессиональной педагогической деятельности» . СПб.: ВУНЦ ВМФ «Военно-морская академия», 2020. С. 351–360.

Стешов, Стешова 2022 — Стешов А. В., Стешова М. А. Убеждение публичной речью. В сб.: Развитие военной педагогики в XXI веке: мат-лы IХ межвуз. науч.-практич. конф. Костарев С. В., Соколова И. И., Ершов Н. В. (ред.). СПб.: Военная академия связи им. Маршала Советского Союза С. М. Буденного, 2022. С. 527–539.

Сычев 1991 — Сычев О. А. Обучение риторике в эпоху компьютеров: Введение в опыт США. М.: Знание, 1991. 64 с.

Холл 2004 — Холл М. Магия коммуникации. Использование структуры и значения языка. СПб.: Прайм-Еврознак, 2004. 345 с.

Цицерон 1972 — Цицерон М. Т. Об ораторе. Книга 1. Пер. Ф. А. Петровского. М.: Наука, 1972. 62 c.

Цицерон 1972 — Цицерон М. Т. Об ораторе. Книга 3. Пер. Ф. А. Петровского. М.: Наука, 1972. 61 c.

Larson 1968 — Larson R. L. Discovery through questioning: A plan for teaching rhetorical invention. Urbana: College English Publ. 1968, 30 (2): 126–134.

Published

2024-08-29

How to Cite

Steshov, A. V., & Steshova, M. A. (2024). Methodical Problems of Oratory. The World of Russian Word, (4), 4–15. https://doi.org/10.21638/spbu30.2023.401

Issue

Section

Linguistics